مقایسه بهترین شاسی بلندهای 4×4 در شرایط آفرود

نشریه انگلیسی اتوکار اخیرا به مقایسه 6 خودروی شاسی بلند پرطرفدار بازار پرداخته و با انجام تست های گوناگون سعی کرده توانمندترین خودرو آفرود را مشخص کند.

گزینه هایی که توسط تیم تحریریه این نشریه انتخاب شده انzد عبارتند از لندرور دیسکاوری، تویوتا لندکروزر، مرسدس G کلاس، جیپ رانگلر، ایسوزو D-Max و داچیا داستر. همانطور که مشاهده می کنید این خودروها به بازه های قیمتی متنوعی تعلق داشته و می توان آنها را در سه دسته اقتصادی، میان رده و لوکس طبقه بندی کرد.

بررسی آفرودهای شاسی بلندهای 4x4
بررسی آفرودهای شاسی بلندهای 4×4

تست هایی که خودروهای انتخابی باید آنها را پشت سر بگذارند شامل تپه نوردی، عبور از مسیر سنگلاخی و تایم گیری در پیمودن یک مسیر آفرود می شوند.

بررسی آفرودهای شاسی بلندهای 4x4
بررسی آفرودهای شاسی بلندهای 4×4

در تست اول که به عبور از دو سربالایی با شیب های متفاوت مربوط بود، علی رغم تفاوت زیاد در پیشرانه ها و تجهیزات آفرود می توان گفت که هر شش گزینه حاضر با موفقیت توانستند آن را پشت سر بگذارند، هر چند برخی گزینه ها راحت تر از بقیه به بالای تپه ها صعود کردند. در این بخش آسیب جزئی به یکی از اجزای سیستم تعلیق و برخورد کف رنو داستر به زمین از نکات قابل توجه بود.

بررسی آفرودهای شاسی بلندهای 4x4
بررسی آفرودهای شاسی بلندهای 4×4

اگر برندگان قسمت اول را به ترتیب نام ببریم باید گزینه ها را به این شکل مرتب کنیم: جیپ رانگلر، مرسدس G کلاس، لندرور دیسکاوری، تویوتا لندکروزر، ایسوزو D-Max و در نهایت داچیا داستر.

بررسی آفرودهای شاسی بلندهای 4x4
بررسی آفرودهای شاسی بلندهای 4×4

در تست دوم توانایی شاسی بلندهای حاضر در عبور از مسیرهای سنگلاخی مورد ارزیابی قرار گرفت. در این تست که ارتفاع از سطح زمین، زوایای ورود و خروج و عملکرد اکسل ها نقشی تعیین کننده دارند، داچیا داستر باز هم به دلیل ارتفاع کم با مشکل روبرو شده و از ادامه مقایسه کنار گذاشته شد.

سایر خودروها در این بخش توانستند به خوبی از مسیر عبور کنند، هر چند تفاوت هایی در عملکرد آنها وجود داشت. در حالت کلی جیپ و ایسوزو بهتر از بقیه ظاهر شده و مرسدس، تویوتا و لندرور در رده های بعدی ایستادند.

بررسی آفرودهای شاسی بلندهای 4x4
بررسی آفرودهای شاسی بلندهای 4×4

تیم تحریریه اتوکار برای تست سوم، یک مسیر مسابقه طراحی کرد که شامل قسمت های صعب العبور مختلف بود؛ در این بخش طبیعتا هر خودرویی که در زمان کمتری به انتهای مسیر می رسید، برنده می شد.

پس از انجام تست، زمان های ثبت شده به این ترتیب بودند:

نویوتا لندکروزر: 2:07 دقیقه

لندرور دیسکاوری: 2:01 دقیقه

مرسدس بنز G کلاس: 1:58دقیقه

ایسوزو D-Max: 1:50 دقیقه

جیپ رانگلر: 1:31 دقیقه

همانطور که مشاهده می کنید، شاسی بلند آمریکایی در این تست نیز گوی سبقت را ربوده و عملکردی بهتر از رقبای اروپایی و آسیایی خود داشته است.

بررسی آفرودهای شاسی بلندهای 4x4
بررسی آفرودهای شاسی بلندهای 4×4

رانگلر با توجه به ارتفاع بالا از سطح زمین و تایرهای مناسب آفرود توانست در هر سه تست بی نقص عمل کرده و به نوعی نشان داد که هنوز دود از کنده بلند می شود!

البته این به معنای عملکرد بد پنج گزینه دیگر نیست، چرا که هر کدام از آنها مزایا و توانایی های خاص خود را در این تست نشان دادند.

بررسی آفرودهای شاسی بلندهای 4x4
بررسی آفرودهای شاسی بلندهای 4×4

در جدول زیر می توانید مشخصات خودروهای تست شده را ملاحظه فرمایید.

بررسی آفرودهای شاسی بلندهای 4x4
بررسی آفرودهای شاسی بلندهای 4×4

منبع: دیجیاتو

 

مقایسه بهترین شاسی بلندهای 4×4 در شرایط آفرود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top