مشخصات آفرود آیفا ، مهمترین کامیون آلمان شرقی

پیشینه ی آیفا

آفرود IFA W50 که برای ما ایرانی ها نیز آشناست و در زمان جنگ تحمیلی حتی امروزه نیز می شود تعدادی از آنها را هرچند با تغییراتی که بر روی آنها انجام شده در مناطق مختلف کشور به خصوص شمال کشور مشاهده کرد. W50 مهمترین کامیون آلمان شرقی به حساب می آمد و برای این کشور که حاصل کشیده شدن دیوار برلین و دو نیمه شدن آلمان به شرق و غرب بود. اهمیت بسیاری داشت.

آفرود آیفا
آفرود آیفا

تولید

نمونه اولیه این نوع کامیون با نام W45 طراحی شد و نمونه W50 در حدود 3 سال بعد یعنی در سال 1965 طراحی و تولید شد. این کامیون فقط به منظور استفاده نظامی طراحی و تولید نشده بود و در خدمات مختلف شهری مانند آتش نشانی و یا حتی در کشاورزی نیز مورد استفاده قرار می گرفت.

آفرود آیفا
آفرود آیفا
آفرود آیفا
آفرود آیفا

 

پیشرانه آن ابتدا توان تولید 110 اسب بخار نیرو را داشت که بعدها با تغییراتی که در آن اعمال شد به 125 اسب بخار رسید. این کامیون با قابلیت 4 چرخ محرک تولید و عرضه شد و به حدود 40 کشور دنیا صادر شد و همچنین در جنگ های معروفی مانند جنگ 8 ساله ایران و عراق – عملیات مرصاد و جنگ دوم خلیج فارس حضور داشت.

آفرود آیفا
آفرود آیفا

W50 ادامه دهنده تولید نمونه S4000 بود و تا سال 1990 روی خط تولید باقی ماند و بعد از خط تولید آن متوقف و کارخانه IFA تعطیل و توسط کارخانه مرسدس بنز خریداری شد و به آن پیوست. همچنین از سال 1987 تا 1990 و هم زمان با نمونه W50 مدل L60 نیز که مدل بهینه شده و پیشرفته تر این کامیون بود تولید شد که هرچند تشابه بسیاری با W50 داشت اما خطوط طراحی و ظرافت های ظاهری بهتر و زیباتر شده بودند.

آفرود آیفا
آفرود آیفا

مشخصات ظاهری و فنی

ابعاد این کامیون عبارتند از طول 6/53 متر و عرضی برابر با 2/5 متر و ارتفاع در حالت استاندارد 2/6 متر . پیشرانه آن یک موتور 4 سیلندر توربو دیزل با حجم 6/5 لیتر است که خروجی آن برابر با 110 تا 125 اسب بخار در دور موتور 2200 دور در دقیقه و 392 تا 422 نیوتن متر گشتاور در 1350 دور در دقیقه است. همچنین جعبه دنده فابریک این کامیون یک نمونه 6 (1+5) دنده است. وزن خالص این کامیون 5/3 تن بوده و می تواند با حمل بار به 10 تن هم برسد و این کامیون بدین صورت در رده کامیون های 10 تن میان وزن قرار می گیرد.

مشخصات آفرود آیفا ، مهمترین کامیون آلمان شرقی

8 thoughts on “مشخصات آفرود آیفا ، مهمترین کامیون آلمان شرقی

  1. سلام تشکر از زحمات شما که برای این سایت. یه عرض داشتم اگه میشه مشخصات دقیقتری از گیربکس ایفا بگذارید مثل گشتاور و نسبت دنده ها. اگه میشه ب ایمیل من بفرستید.ممنونم

    1. سلام.آیاآیفا درکلاس ۹۱۱طبقه بندی میشه یادرکلاس۱۹۲۱ منظورم ده تن هست؟ظرفیت باک ومصرف سوختش چقدره؟سپاسگذارم

      1. در کلاس 911 طبقه بندی میشه، نامگذاری در بنز به این صورته که دورقم سمت چپ تناژ تحمل وزن شاسی رو میگه و دو رقم سمت راست یک دهم قدرت موتور به اسب بخار، مثلا در 911 عدد 9 یعنی تحمل وزن 9تن(بار و ماشین با هم) و 11 یعنی قدرت موتور 110 اسب و به همین ترتیب 1921 یعنی 19 تن و 210 اسب بخار

      2. سلام تناژ ایفا تو کارت جمعا ۹.۵۰۰ هستش.
        اما ۹۱۱ تناژ تو کارت جمعا ۹تن هستش.
        ولی ۱۹۲۱ تو کارتش جمعا ۱۹ تن هستش.

    2. سلام.تو مشخصات فنی نوشتین 10تن—چرا تو کارتش راهنمایی و رانندگی مینویسه9/5تن؟در صورتی که شارژ سوختش در حال حاظر با نوشتن 9/5تن روزانه60لیتره—اگه 10تن حقیقیش بود روزانه 150لیتر شارژ میشد-این احجاف در حق دارندگان این کامیون نیست؟ممنون از جوابتون

      1. ازلحاظ جثه کامیون.حجم موتورکه حدود۷۰۰۰ccواسب بخارکه۱۱۰تا۱۲۵hpهست وابعادشاسی وعملکردش..مسلمااز بنز۹۱۱بالاترهست.ضمن اینکه دوستانی که مطلع هستند..میدانندنمونه کشنده آیفاهم داریم..باظرفیت کشش 26تن..پس باتوجه به کاربریهای متعدد کامیون..کشنده..کمپرسی.باری وآتش نشانی..مسلما توان حمل تناژبالاتراز۹۱۱ دارد.ممنون میشم نظرجامع وکاملتری بدید‌.باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top