مقايسهٔ چهار کراس‌استيشن جديد بازار، «آلترک»، «آلرود»، «اوت‌بک» و «کراس‌کانتري»

پدال/ ميدانيم که در حال حاضر فروش کراس‌اوورها بيشتر از هميشه است و در اين حرکت روبه‌جلو هيچ نشانه‌اي از کاهش سرعت ديده نمي‌شود؛ بنابراين تمامي خودروسازان باعجله در حال تقويت سبد محصولات خود توسط کراس‌اوورهايي در اشکال و اندازه‌هاي مختلف هستند. دليل چنين کاري بسيار ساده است: کراس‌اوورها ماشين‌هاي پول‌سازي هستند.

اما کراس‌اوورها بهترين و مطلوب‌ترين وسايل نقليه کاربردي نيستند چراکه استيشن‌ها نيز در ارائه کارايي بالا به همراه استايلي نزديک به يک SUV سنتي سابقه‌اي طولاني دارند؛ اما امروزه به دليل حمله قدرتمندانۀ کراس‌اوورها به بازارهاي خودروي جهان، محبوبيت استيشن‌ها کاهش ‌يافته است. بااين‌حال هرچند استيشن‌ها محبوبيت سابق خود را ندارند ولي خودروسازان با ابداع کلاسي به نام کراس استيشن سعي دارند اين خودروها را همچنان در بازار حفظ کنند. بدين منظور سازندگان با افزايش ارتفاع استيشن‌هاي سنتي خود و تجهيز آن‌ها به سامانۀ چهارچرخ محرک، کلاس جديدي از خودروها را ايجاد کرده‌اند که بين استيشن‌هاي معمولي و کراس‌اوورها يا حتي SUVهاي آفرود قرار مي‌گيرند.

بنابراين ما نيز بر آن شديم در يک روز زمستاني برفي چهار نمونه از جديدترين کراس استيشن‌هاي بازار را گرد هم آورده و با يکديگر مقايسه کنيم. پس اگر علاقه‌اي به خريد يک کراس‌اوور نداريد توصيه مي‌کنيم نگاهي به خودروهاي اين رقابت داشته باشيد. اين‌ها تمامي کارهاي کراس‌اوورهاي بلندتر از خود را با استايل بهتر و در برخي موارد حتي کمي فضاي بيشتر انجام مي‌دهند.

آئودي A4 آلرود

چه خودرويي است؟ آئودي نسخه استيشن يا آوانت محصولات خود را در ايالات‌متحده عرضه نمي‌کند و بنابراين اگر خواهان خريد يک A4 استيشن هستيد بايد سراغ اين نسخه يعني آلرود برويد. اين مدل از همان پيشرانه ۲ ليتري چهار سيلندر توربو سدان A4 استفاده مي‌کند درحالي‌که به‌صورت استاندارد به سامانۀ چهارچرخ محرک کواترو نيز مجهز است. اين سيستم در آلرود از يک ويژگي الکترونيکي سود مي‌برد که براي کاهش مصرف سوخت، انتقال قدرت به اکسل عقب را قطع کرده و نيروي موتور را تنها به چرخ‌هاي جلو مي‌رساند. همچنين تمامي تکنولوژي‌هاي جديد و لوکس A4 همچون صفحه آمپر ديجيتالي مجازي آئودي، در آلرود هم وجود دارند.

آفرود آئودي A4 آلرود
آفرود آئودي A4 آلرود

چرا عالي است؟ امروزه کراس‌اوورها در بخش خودروهاي لوکس هم وارد شده و در آنجا هم بسيار محبوب شده‌اند اما کراس‌اوورهاي پريميوم ديناميک رانندگي و استايل جذاب را براي دستيابي به قابليت‌هايي کمي بيشتر قرباني مي‌کنند؛ اما A4 آلرود ترکيبي از هردوي اين ويژگي‌ها را بسيار جذاب همراه با طراحي زيبا و استايل پريميوم ارائه مي‌کند. سواري اين ماشين دقيقاً مشابه همتاي سدانش است و افزايش فاصله از سطح زمين نيز هيچ ناراحتي‌اي در سواري آن ايجاد نکرده است تا جايي که کاملاً مشابه A4 سدان سواري صاف و ثبات بالايي در پيچ‌ها دارد.

چرا کراس‌اوور نخريم؟ در اين مورد شما مي‌توانيد سراغ مدل Q5 برويد که قيمت آن با آلرود يکسان است. علاوه بر اين، Q5 روي همان پلت‌فرم ساخته شده، از همان قواي محرکه استفاده مي‌کند و از همان سامانه چهارچرخ محرک فوق‌العاده کواترو سود مي‌برد اما آلرود سبک‌تر و کم‌مصرف‌تر است. بعلاوه با خريد آلرود پکيج بهتري را در اختيار خواهيد داشت درحالي‌که Q5 تنها 55 ليتر فضاي بار بيشتري دارد؛ بنابراين در انتخاب ميان اين دو، ما چند ليتر فضاي بار بيشتر را در برابر خودرويي با سواري بهتر و منحصربه‌فردتر فدا کرده و آلرود را برمي‌گزينيم.

رقبا: آئودي Q5، ب‌ام‌و X3، مرسدس بنز GLC
مشخصات فني
پيشرانه 2 ليتري 4 سيلندر توربو
قدرت 255 اسب بخار
گشتاور 370 نيوتن متر
مصرف سوخت 9.4 ليتر (ترکيبي)
حجم صندوق بار 685/1656 ليتر
قيمت پايه 44,000 دلار

سوبارو اوت‌بک

چه خودرويي است؟ شايد سوبارو در ساخت نسخه‌هاي چهارچرخ محرک از خودروهاي استيشن و حتي سدان‌هاي خود موفق‌تر از ديگر خودروسازان عمل کرده باشد. سوبارو براي اولين بار اين کار را در اواسط دهه ۹۰ با معرفي مدل اوت‌بک آغاز کرد. سوبارو اوت‌بک به لطف جذابيت‌هاي آفرود، قابليت‌هاي عالي و توانايي رفتن به هرجايي، هم‌اکنون مترادف با فعاليت‌هاي خارج جاده‌اي است.

آفرود سوبارو اوت‌بک
آفرود سوبارو اوت‌بک

چرا عالي است؟ اوت‌بک در نسل کنوني خود بزرگ‌تر از تعدادي از کراس‌اوورهاي کامپکت است بنابراين خودرويي کاربردي و مفيد براي کساني است که خواهان خودرويي هستند که هم توانايي خارج جاده‌اي داشته باشد و هم راحت و توانمند براي استفاده خانوادگي باشد. اوت‌بک فوق‌العاده همه‌کاره است، به‌گونه‌اي که اگر از هرکسي که يک اوت‌بک خريده است سؤال کنيد، هيچ‌کدام حاضر به تعويض آن با يک SUV سنتي نيستند.

چرا کراس‌اوور نخريم؟ اوت‌بک در حال حاضر بزرگ‌ترين خودروي سوبارو است که حتي فضاي داخلي بيشتري از فورستر دارد و در تيپ‌هاي يکسان، اوت‌بک با صندلي‌هاي راحت‌تر و متريال باکيفيت‌تر، از فورستر بهتر است. اين پرچم‌دار سوبارو است و آن‌را نشان مي‌دهد.

رقبا: سوبارو فورستر، فورد اج، نيسان مورانو
مشخصات فني
پيشرانه 3.6 ليتري H6
قدرت 256 اسب بخار
گشتاور 335 نيوتن متر
مصرف سوخت 10.7 ليتر (ترکيبي)
حجم صندوق بار 1005/2075 ليتر
قيمت پايه 25,645 دلار

فولکس‌واگن گلف آلترک

چه خودرويي است؟ اين يک نسخۀ بلندتر از گلف استيشن يا اسپرت‌واگن است که به سيستم چهارچرخ محرک اين شرکت يعني 4Motion هم مجهز شده است. آلترک از همان پيشرانه ۱.۸ ليتري چهار سيلندر توربو گلف‌هاي ديگر استفاده مي‌کند و مي‌توان براي انتقال نيروي آن يک گيربکس شش سرعته دستي يا يک نمونهٔ اتوماتيک دوکلاچه را سفارش داد.

فولکس‌واگن گلف آلترک
فولکس‌واگن گلف آلترک

چرا عالي است؟ ما گلف آلترک را در يک آزمايش بلندمدت در طول شش ماه موردبررسي قرار داديم. ما اين ماشين را در هر شرايط آب و هوايي در سفرهاي جاده‌اي و همين‌طور در استفاده‌هاي روزانه بکار گرفتيم و از آن لذت برديم. اين خودرو براي رانندگي، لذت‌بخش است و مصرف سوخت مناسبي هم دارد؛ بنابراين ترجيح مي‌دهيم بجاي يک کراس‌اوور ، يک آلترک داشته باشيم که استفاده از آن نيز آسان است.

چرا کراس‌اوور نخريم؟ در حال حاضر تنها کراس‌اوور کامپکت فولکس‌واگن، مدل نسبتاً با سابقهٔ تيگوآن است که بر روي پلت‌فرم جديدترين نسل گلف ساخته شده و از پيشرانهٔ قديمي 2 ليتري چهار سيلندر توربو فولکس‌واگن استفاده مي‌کند. اين موتور 30 اسب بخار قدرت و 10 نيوتن متر گشتاور بيشتري نسبت به آلترک دارد اما مصرف سوخت آن بيشتر است به‌گونه‌اي که آلترک در بزرگراه 7.3 ليتر بنزين مصرف مي‌کند اما تيگوآن 9.8 ليتر. علاوه بر اين، آلترک در صورت باز بودن صندلي‌هاي عقب فضاي بار بيشتري ارائه مي‌کند درحالي‌که مي‌توان با خواباندن صندلي‌ها نيز اشياء درازتري را حمل کرد.

رقبا: فولکس‌واگن تيگوآن، فورد اسکيپ، هوندا CR-V
مشخصات فني
پيشرانه 2 ليتري 4 سيلندر توربو
قدرت 170 اسب بخار
گشتاور 270 نيوتن متر
مصرف سوخت 9.4 ليتر (ترکيبي)
حجم صندوق بار 860/1883 ليتر
قيمت پايه 26,950 دلار

ولوو V60 کراس کانتري

چه خودرويي است؟ ولوو توليد سري کراس کانتري خود را از اواخر دههٔ 90 به‌عنوان استيشن‌هاي قدبلند راهي بازار کرد اما مدت‌ها پيش از آن، اين سازندۀ سوئدي بهترين رهبر کلاس استيشن‌ها بود مانند مدل 240 که نمادي در تاريخ استيشن‌ها محسوب مي‌شود. اين کراس کانتري هم يک نسخهٔ تواناتر از استيشن V60 است که خود بر اساس سدان S60 ساخته شده است. اين خودرويي فوق‌العاده خوش‌تيپ، پُر از جذابيت سوئدي و البته شيک و باوقار است.

ولوو V60 کراس کانتري
ولوو V60 کراس کانتري

چرا عالي است؟ بازهم ميگوييم که استيشن‌هاي ولوو نماد اين کلاس بوده و نسخه‌هاي کراس کانتري نيز زيبا و درعين‌حال باکيفيت و متفاوت هستند. البته هيچ‌کدام از ويژگي‌هاي اين ماشين مانند پيشرانهٔ 2 ليتري توربو و سيستم چهارچرخ محرک انسان را شگفت‌زده نمي‌کند ولي V60 کراس کانتري تجربهٔ رانندگي راحتي دارد. بعلاوه اين کراس استيشن از يکي از بهترين صندلي‌ها در جهان خودرو سود مي‌برد که راحت‌تر از بسياري از کراس‌اوورهاي اصلي هستند.

چرا کراس‌اوور نخريم؟ مدل XC60 کنوني چندان از V60 کراس کانتري متفاوت نيست چراکه اين دو خودرو نه‌تنها در قواي محرکه باهم اشتراک دارند که در طرح داخلي، متريال و فناوري هم مشترک هستند؛ اما کراس کانتري خودرويي جذاب‌تر و جالب‌تر است مانند مقايسهٔ آئودي آلرود با Q5.

رقبا: ولوو XC60، آکورا RDX، لينکلن MKC
مشخصات فني
پيشرانه 2 ليتري 4 سيلندر توربو
قدرت 240 اسب بخار
گشتاور 350 نيوتن متر
مصرف سوخت 9 ليتر (ترکيبي)
حجم صندوق بار 1240 ليتر
قيمت پايه 41,700 دلار

مقايسهٔ چهار کراس‌استيشن جديد بازار، «آلترک»، «آلرود»، «اوت‌بک» و «کراس‌کانتري»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top