معرفی وینچ و چگونگی استفاده از آن

وينچ وسيله اي است مكانيكي كه همانند يك جرثقيل مي تواند بيشتر از توان ظاهري خود اجسام را جا به جا و يا حمل نمايد.
در ساده ترین شکل آن آن را از یک هندل گردانده دست قرقره و متصل شده تشکیل شده است.
در نوع هاي پيشرفته تر گيربگس+سيم بكسل +موتور برقي يا مكانيكي و يا دستگيره دستي تشكيل شده است.
وينچ ساختار بسيار ساده اي دارد اما به طور استادانه اي طراحي شده است كه مي تواند با انرژي برقي،هيدروليكي،پنوماتيكي و يا مكانيكي فعاليت نمايد.
بعضي ها ممكن است شامل يك ترمزي برقي با مكانيكي و يا ضامن و شيطانك باشند كه مانع از در رفتن و باز شدن هنگام فشار شود.

وينچ
وينچ

تيفور :
وسيله اي است كه همانند وينج اما با قدرت دست عمل مي كند و از يك سيم،طناب يا زنجير به همراه يك گيربكس دستي كوچك تشكيل شده است كه با حركت آن نيروي زيادي توليد مي شود و سيم و يا كابل جمع مي شود.و با حركت دسته اجازه ميدهد يك نفر به سادگي تناژ بالايي را بلند و يا جا به جا نمايد.

تيفور
تيفور

وينچ هاي دستي:
وينچ هايي هستند كه از يك دسته يا اهرم كه به گيربكس متصل ميشود تشكيل شده اند و در آخر نيز به يك قرقره يا كابل
اين نوع وينچ ها براي كارهاي ساختماني ،صنعتي و حتي خودور قابل استفاده هستند.نهايت توان اين وينچ ها تقريبا 1 تا2 تن مي باشد.

وينچ هاي دستي
وينچ هاي دستي

وينچ وسيله اي است كه از يك قرقره، كابل بسته شده بر روي آن به همراه قلاب مربوطه و يك گيربكس تشكيل شده است و اين سيستم در سه نوع مختلف برقي، هيدروليك و گارداني مي باشد.

وینچ برقی :
در نوع برقي، به وسايل پيش گفته يك الكتروموتور هم اضافه شده كه نيروي گرداننده اين سيستم را تأمين مي كند. اين نوع وينچ ها هم كارايي مناسبي دارند و هم به صورت متداول مورد استفاده قرار می گیرند .
حتي در صورت خاموش بودن خودرو تا زماني كه باطري خودرو به اتمام نرسیده باشد اين نوع وینچ به کار خود ادامه می دهد.
اين نوع وينچ ها بر روي شاسي و يا سپر خودور نصب می شوند اما بهتر است وینچ را بر روی شاسی نصب کرد زیرا استحکام بیشتری دارد و به نوعی مستحکم ترین نقطه بر روی یک خودروی دو دیفرانسیل است.
اما توان وينچ اهميت به سزايي دارد ،به طور مثال وينچي که بر روي آن نوشته شده است 6000 ،اين عدد به چه معني است؟
اين عدد به معني 6000 پوند است ،هر پوند 6/453 گرم مي باشد.
به طور مثال وينچي با توان 8000 پوند مي تواند خودرويي با وزن 3628 كيلوگرم را جا به جا نمايد.

وینچ برقی
وینچ برقی

وینچ هیدرولیک :
در نوع هيدروليك، اين نيرو توسط پمپ هيدروليكي، كه حركت خود را از گيربكس كمك يا هرزه گرد متصل به آن مي گيرد، ايجاد شده كه باعث به حركت درآوردن وينچ مي گردد. اين مدل وينچ ديگر موتور الكتريكي ندارد و بلكه دو لوله رفت و برگشت روغن+گيربكس+مخزن روغن+قرقره+كابل تشكيل شده است. اين نوع وينچ نيز توانايي زيادي دارد .

وینچ هیدرولیک
وینچ هیدرولیک

وینچ گاردانی :
نوع گارداني وينچ نيروي خود را، همان طور كه از نامش پيداست، توسط يك گاردان كه از طرفي متصل به گيربكس كمك است تأمين مي كند. اين نوع وينچ بر روي كاميون ها و برخي خودورهاي دوديفراسنيل قابل نصب می باشد . شايد تا به حال به حالت N بر روي دسته دنده كمك توجه كرده باشيد در اين حالت خودور دنده ميخورد اما حركت نمي كند و عملا قدرت بر روي گاردان هست ولي به چرخ انتقال پيدا نميكند و خودورهايي كه اين نوع وينچ را دارند با قدرت موتور و گاردان وينچ را به جركت در مي آورند و از نظر قدرت اين نوع وينچ بسيار قوي است اما وقتي خودور خاموش شود ديگر نمي توان از آن انتظار فعال بودن داشت.
اين نوع وينچ از قرقره،كابل ،گربكس و اهرم مخصوص تشكيل شده است. و لازم به ذكر است كه از دو نوع ديگر بسيار پرقدرت تر است اما فقط تا وقتي كه موتور اتومبيل روشن باشد قابل استفاده است . مثلا اگر اتومبيلي هنگام عبور از عرض رودخانه از حركت بازماند و به دليل تماس آب با سيستم برق اتومبيل، موتور آن خاموش شود، وينچ گارداني و هيدروليك بلااستفاده مي شوند و اين يكي از مزيت هاي وينچ برقي نسبت به دو برادر قديمي ترش است.

وینچ گاردانی
وینچ گاردانی

معرفي اجزاي وينچ :

اجزاي وينچ
اجزاي وينچ

1 – موتور سري نصب شده بر روي وينچ
2 – قطعات بدنه كه كمپاني هاي معروف سعي مي كنند از بالاترين كيفيت براي استحكام استفاده نمايند.
3 – پايه پاييني وينچ
4 – محفظه گيربكس وينچ
5 – گيره نگهدارنده
6 – جعبه كنترل:با استفاده از نيروي باتري خودرو و قدرت سوئيچ دستگاه اپراتور را قادر به كنترل و تغيير سوئيچ جهت حركت مي نمايد.
7 – غلطك وينج:كم به هدايت سيم بكسل بر روي درام
8 – قطعات ترمز فعال:كنترل و نگه داشتن وينچ در حالت تحت فشار
9 – كابل سيمي
10 – كنترل از راه دور
چگونه مي توان، با وينچ كار كرد؟

 معرفی وینچ و چگونگی استفاده از آن

معرفی وینچ و چگونگی استفاده از آن

ساده ترين راهي كه وينچ به كمك اتومبيلي كه بنا به دلايلي مانند چاله عميق، زمين گلي يا باتلاقي و… از حركت بازمانده مي آيد، حالتي است كه پس از اتصال كنترل وينچ به محل مربوط، به وسيله اهرمي كه در كنار وينچ قرار گرفته آن را آزاد كرده و مي توانيم كابل آن را باز كنيم و سر قلاب كابل را به اتومبيل ديگر و يا درختي كه توان تحمل نيروي وارده را داشته باشد، و يا ميله اي مناسب كه در زمين فرورفته باشد ببنديم.
سپس اهرم وينچ را در حالت قفل گذاشته و پس از خلاص كردن دنده خودرو، وينچ را روشن كنيم تا كابل آن توسط نيروي وينچ جمع گردد.
در اين حالت خواهيم ديد كه اتومبيل از مكاني كه در آن گير افتاده بود به آهستگي بيرون آمده و بعد از آن مي تواند بدون كمك وينچ ادامه مسير بدهد.
بعضي اوقات از وينچ براي كشيدن خودروي ديگري كه در جايي گير كرده به همين روش استفاده مي شود با اين تفاوت كه سر كابل وينچ به اتومبيل گير افتاده متصل شده و پس از روشن شدن وينچ اتومبيل به سمت وينچ حركت خواهد كرد و در نتيجه از مانع عبور خواهد كرد.
چه وينچي براي چه اتومبيلي مناسب است ؟

وينچ
وينچ

كمپاني هاي زيادي در دنيا وينچ توليد مي كنند كه انتخاب مارك آن به سليقه خريداران مربوط مي شود ،ولي هر وينچي ظرفيت خاص خود را داراست. كارخانه هاي سازنده وينچ را در ظرفيت هاي مختلف براي اتومبيل هاي مختلف – بسته به وزن آنها – مي سازند.
براي انتخاب صحيح بايد وزن خالص خودرو را، كه معمولا بر روي پلاكي كه لاي در سمت راننده خودرو نصب شده درج گرديده، در عدد ۵/۱ ضرب كرده و حاصل آن، حداقل ظرفيت وينچي را كه مي توان روي اين خودرو نصب كرد نشان خواهد داد. مثلا خودرويي كه ۵/۱ تن وزن خالص دارد بايد حداقل، از وينچي كه ظرفيت ۲۳۰۰ كيلو را دارد استفاده نمايد و براي اين منظور مي تواند حداقل وينچ ۵۰۰۰ پوندي استفاده نمايد. (ظرفيت نوشته شده بر روي وينچ ها معمولا به واحد پوند نوشته مي شود كه هر پوند معادل ۴۵۰ گرم مي باشد.)
هنگام استفاده از وينچ به چه نكاتي بايد توجه داشت :

۱- وقتي وينچ در حال كشش است نيروي بسيار زيادي به كابل آن وارد مي شود. پس در صورت پاره شدن، كابل فولادي آن مانند شلاقي فولادي عمل خواهد كرد. براي جلوگيري از ايجاد حوادث بايد افراد از مسير كابل دور باشند تا در صورت بريدن آن، كابل رها شده به كسي برخورد نكند چون بسيار خطرناك است.
۲- مي توان از يك پتو براي كنترل كابل بريده شده و جلوگيري از پرتاب آن استفاده نمود. به اين صورت كه آن را بر روي وسط كابلي كه در حال كشيدن است پهن كنيم.
۳- اگر از درخت براي تكيه گاه وينچ استفاده مي كنيم بايد موكت، نمد يا تسمه مخصوصي را كه براي اين منظور ساخته شده دور تنه درخت قرار داد تا پوسته تنه درخت آسيب نبيند.

 

منبع: offroad4x4.ir

معرفی وینچ و چگونگی استفاده از آن

One thought on “معرفی وینچ و چگونگی استفاده از آن

  1. با سپاس از توضیحات کامل
    برای خرید یک وینچ گاردانی در تهران، گیلان یا مازندران مرکز خاصی رو معرفی می کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top