آفرود نيسان پيکاپ؛ آشناي ژاپنی

عصر خودرو/ در اوايل دهه ۸۰ شمسي و در زماني که چندين سال از واردات خودروهاي کره اي و ژاپني به کشورمان گذشته بود، شرکت هاي داخلي در صدد مونتاژ و داخلي سازي محصولاتي نسبتاً به روز برآمدند.
در نتيجه خودروهايي چون پژو 206، نيسان ماکسيما، ستيروئن زانتيا، نيسان پيکاپ و نيسان رونيز و… به جاده هاي کشورمان وارد شدند. در اين ميان پيکاپ وارد بازاري شد که تا قبل از آن در دست محصولات تويوتا بود و اين بار نيسان با عرضه رسمي تري نسبت به رقيب هموطنش تصميم داشت تا اين بازار را کاملا در دست بگيرد که اين اتفاق نيز افتاد. امروزه اين خودرو چند سالي است که با رسيدن به پايان قرارداد توليدش، جاي خود را به نسخه چيني شده خود يعني دانگ فنگ ريچ داده و نمونه صفر کيلو متر آن ديگر موجود نيست. در يکي از برنامه هاي تفريحي گروه هيرکان آفرود شاهرود فرصتي پيش آمد تا با يک ويژگي هاي فني و توانايي هاي حرکتي اين خودرو، حاصل اين همراهي چند ساعته است. در اينجا لازم است تا از آقاي مهندس حسن شوقي به جهت در اختيار قراردادن خودرو خود نهايت تشکر را داشته باشيم.

آشنايي با پيکاپ

پيکاپ اصطلاحي است که آسيايي‌ها و اروپايي‌ها به خودرو‌هاي وانت مي‌دهند. اين خودرو‌ها در منطقه آمريکاي شمالي به نام تراک شناخته مي‌شوند که اين نام البته بيانگر کاميون‌ها و کشنده‌ها نيز مي‌شود و جدا‌کننده هر‌کدام از اين خودرو‌ها، تناژ کاري آنهاست که نشان مي‌دهد در چه بازه و اندازه‌اي هستند. نيسان پيکاپ نيز در واقع همان نيسان فرانتير است که در بازار‌هاي مختلفي با نام ناوارا نيز فروخته مي‌شود. از طرفي چون اين خودرو در سايت‌هاي توليدي زيادي به روي خط توليد رفته است، با اسامي گوناگون ديگري نيز ناميده مي‌شود که مي‌توان آن اسامي را نام‌هاي محلي اين خودرو در بازار‌هاي خاصي دانست که پيکاپ يکي از همين موارد است. در مورد اين خودرو بد نيست بدانيم که اين خودرو با وجود ريشه ژاپني‌اش و اينکه در اصل هم يک نيسان است، توسط خود نيسان به کشورمان وارد نشد و اين کار توسط يکي از شرکاي اصلي اين شرکت يعني دانگ فنگ اتفاق افتاد.

در واقع به خاطر شرايط خاص توليد و تحريم کشورمان و موانعي که براي تجارت با ژاپن در اين بين قرار داشته است، خودرو‌هاي ژاپني گوناگوني مثل نيسان ماکسيما، نيسان رونيز و پيکاپ و…. توسط دانگ فنگ به بازار کشورمان وارد شده چرا که اين مشکلات تحريم با کشور چين بسيار کم‌رنگ‌تر بوده است. امروزه نيز بسياري از خودرو‌هاي نيسان توسط دانگ‌فنگ توليد و فروخته مي‌شوند. دليل شباهت بسيار بالاي خودرو دانگ‌فنگ ريچ به نيسان پيکاپ نيز، در واقع همين قضيه است. پيکاپي که در کشورمان توليد شد، در واقع نسل اول نيسان ناواراست که با کد D22 شناخته مي‌شود. نسل‌هاي قبلي از وانت‌بار‌هاي نيسان نيز در کشورمان حضور داشته‌اند که البته بيشتر با نام داتسون فروخته شده بودند و در آن سال‌ها نيز از رقباي اصلي تويوتا ‌هايلوکس به شمار مي‌رفتند، هر چند که هيچ وقت تا عرضه نيسان پيکاپ نتوانستند همچون‌ هايلوکس در کشورمان پر‌رنگ ظاهر شوند.

آفرود نیسان پیکاپ
آفرود نیسان پیکاپ

ويژگي‌هاي خاص این آفرود

نيسان پيکاپ بيش از يک دهه در کشورمان حضور داشت و اين خودرو براي همه يک محصول شناخته‌شده و آشناست. اما بهتر است به جاي صحبت از طراحي و اين موارد، نگاهي به مشخصات و ويژگي‌هاي مهم‌تر اين خودرو بيندازيم. دليل اينکه پيکاپ توانست در کشورمان بسيار موفق ظاهر شود و حتي بعد از آن وانت‌بار‌هاي چيني چون کاپرا و دانگ فنگ ريچ، انواع وينگل، فوتون و… هنوز هم نتوانسته‌اند هم قد و اندازه آن ظاهر شوند، کيفيت خوب مونتاژي و قطعات مصرفي و توليدي اين خودرو است. پيکاپ خودرويي با‌کيفيت و با‌دوام است و در حالي که برخي ‌چيني‌ها قصد رقابت با آن را داشته‌اند، هنوز هم بسياري از افراد ترجيح مي‌دهند تا يک نمونه کارکرده آن را خريداري کنند تا اينکه بخواهند سمت خريد يک نمونه صفر‌کيلومتر چيني بروند. اين خودرو امروزه به خاطر موتور متناسب با اين وزن و ابعاد، به خودرويي محبوب براي آفرودر‌ها نيز تبديل شده است هر چند که اين اتفاق باز هم نسبت به استفاده از ‌هايلوکس براي برنامه‌هاي آفرودي، کمتر است. داخل اتاق صداي توليدي چندان زياد نيست و از طرفي کيفيت سواري و چسبندگي خوب به مسير جاده باعث مي‌شود تا ايمني و تعادل خودرو در کنار آسايش سرنشينان در حد بالايي باشد. ضمن اينکه فضاي صندلي‌هاي عقب در نمونه‌هاي دو‌کابين با وجود وانت‌بار بودن باز هم قابل تحمل است و جادار. امروزه اين خودرو که زماني به يکي از خودرو‌هاي بسيار محبوب سازمان‌ها تبديل شده بود، به تعداد زيادي درحال وارد شدن به بازار مصرف شخصي افراد به صورت مزايده‌اي و اسقاطي است که همين قضيه تعداد آن را در سفرهاي آفرودي بيشتر کرده است.

ويژگي‌هاي فني و حرکتي

اگر سري به سايت‌هاي مرجع خودرويي و همچنين اطلاعات منتشرشده از سوي پارس خودرو بزنيم، مي‌بينيم که پيشرانه مورد استفاده در پيکاپ با نام KA24DE در قدرت و گشتاور‌هاي مختلفي توليد شده است. اين پيشرانه در کشورمان‌ روي نيسان رونيز، نيسان سرانزا و يک سري نيسان پاترول‌هاي توليدي در سري آخر نيز به کار گرفته شده است. در برخي‌‌ مراجع قدرت توليدي اين موتور 140، 150 اسب بخار، 155 و حتي 160 اسب نيز ذکر شده است که گشتاور توليدي نيز در حدود 206 و 208 نيوتن‌متر براي آن به دست آمده است. براي نيسان رونيز اين قدرت و گشتاور توليدي 155 و 160 اسب بخار به همراه 208 نيوتن متر ذکر شده است که هر چند کاتالوگ‌هاي اوليه نيسان پيکاپ نيز از قدرت 150 اسبي و گشتاور 208 نيوتن‌متري آن خبر مي‌دادند، اما امروزه در سايت رسمي پارس خودرو اين اعداد به صورت 133 اسب بخار در دور موتور 5600 دور در دقيقه و 197 نيوتن‌متر گشتاور در دور موتور 2800 دور در دقيقه براي آخرين مدل از نيسان پيکاپ با نام نيو پيکاپ ذکر شده است که به گفته برخي از کارشناسان اين کاهش توان به خاطر اعمال برخي از تغييرات روي آن به منظور افزايش استاندارد آلايندگي و کاهش سطح آلاينده‌هاي خروجي از پيشرانه در کنار استفاده از بنزين با کيفيت پايين‌تر از استاندارد‌هاي بين‌المللي است. اما نمونه مورد آزمايش ما بنا به مدارک موجود، داراي تواني به ميزان 150 اسب بخار در دور موتور 5600 و همچنين 208 نيوتن‌متر در دور موتور 3600 دور در دقيقه است.

ارگونومي داخل اتاق تا حد بالايي رعايت شده است اما اگر قد راننده کمي کوتاه باشد، براي استفاده از ادوات روي داشبورد با کمي مشکل روبه‌رو خواهد شد که ناشي از گلوي بلند فرمان است که راننده را از داشبورد دور مي‌کند. پيکاپ يک وانت بار است که در همه جاي دنيا از آن هم استفاده‌هاي باري مي‌شود و هم سواري تا جايي که پرفروش‌ترين خودرو‌هاي بازار آمريکاي شمالي از انواع وانت‌بار‌ها هستند. پس تکان‌هاي اين خودرو خصوصا در محور عقب، ناشي از ذات طراحي آن است که در پيکاپ به خاطر داشتن فنر شمش، اين حالت کمي شديدتر خواهد بود اما جلو داراي فنربندي مستقل است که نرمي حرکتي آن را مي‌توان در مواجهه با دست‌انداز‌ها به وضوح مشاهده کرد. نمونه تک‌کابين اين خودرو داراي وزني برابر با 1644 کيلوگرم است که با داشتن موتوري به قدرت و گشتاور گفته شده، توانايي‌هاي حرکتي خوبي به آن مي‌دهد.

ضمن اينکه با وجود ارتفاع کمتر نمونه تک‌کابين در حالت استاندارد، در خودرو تست‌شده ما به خاطر استفاده از تاير‌هاي 33 اينچي و کيت ارتفاع، مشکل برخورد کف با زمين و کاهش زاويه‌هاي حمله و فرار در عبور از بيراهه‌ها به خوبي رفع شده است. پيکاپ همچنين به واسطه داشتن وزن کم و شتاب‌گيري سريعش، خودرو مناسبي براي آفرود‌هاي کويري و شيب‌زني‌هاي عرضي است. ضمن اينکه عملکرد خوبي نيز در گل و برف دارد اما به خاطر وزن کم قسمت عقب و خصوصا در مدل تک‌کابينش، بازي عقب خودرو و لغزش آن در مسير‌هاي يخي و برفي بيشتر از خودرو‌هاي استيشن است که مهارت بالاتر راننده را براي کنترل آن مي‌خواهد. در روز آزمايش ما، اين خودرو با وجود اينکه مسير پيش رو در دامنه کوه و تپه‌ها واقع بود و امکان سر خوردن به بغل نيز بسيار بالا مي‌رفت، لغزش چنداني نداشت و از طرفي در عبور از سربالايي‌هاي تند و طولاني پوشيده از گل نيز بدون کمترين مشکلي همپاي خودرو‌هاي 6سيلندر و 8سيلندر تيم، طي طريق مي‌کرد که البته مهارت و تجربه بالاي راننده نيز بي‌تاثير نبود.

آفرود نيسان پيکاپ؛ آشناي ژاپنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top