پدال/ SUVهای بزرگ لوکس در حال کسب محبوبیت بیشتری هستند و به همین دلیل خودروسازان مدلهای جدیدی را برای بهرهبرداری از این بازار پُرسود عرضه کردهاند و حتی شرکتهایی مثل مازراتی، بنتلی و رولزرویس نیز پای به این بخش نهادهاند. یکی از نمایندگان اصلی بخش SUVهای بزرگ لوکس، مرسدس بنز GL است که پس از تجربهٔ یک فیسلیفت و بهروزرسانی، نامش به GLS تغییر پیدا کرده است. اضافه شدن S به نام این خودرو بدین معنا است که GLS نسخهٔ آفرود سدان S کلاس محسوب میشود؛ اما این SUV لوکس اشتوتگارتی رقبای سرسختی را در برابر خود میبیند که یکی از آنها هموطنش، آئودی Q7 است. البته نسل دوم Q7 به بزرگی GLS نیست اما سبکتر، قدرتمندتر، کارآمدتر و ارزانتر است؛ بنابراین سؤالی پیش میآید که آیا مرسدس بنز GLS بهاندازهٔ کافی خوب هست که بتواند در برابر آئودی Q7 پیروز شود؟ برای دریافتن پاسخ این سؤال، این دو SUV پرچمدار آلمانی را به میدان مبارزه دعوت کردهایم.
شروع مبارزه
مرسدس بنز GLS350d
GLS هماکنون در چارت سازمانی مرسدس بنز همردهٔ S کلاس قرار دارد. این خودرو بهصورت استاندارد به سه ردیف صندلی مجهز است که ردیف آخر بهصورت برقی درون صندوق بار جمع میشوند. برای نشستن در ردیف سوم صندلیها نیز با فشار یک دکمه صندلیهای ردیف دوم تا میشوند. در بخش قیمت نیز نمونهٔ مورد آزمایش ما که از نوع GLS350d است، با تمام آپشنهای اضافی 85 هزار یورو قیمت دارد. GLS در ظاهر تفاوتهای کمی با مدل کوچکتر GLE دارد که تمایز آنها را لااقل از نمای جلویی کمی دشوار میکند درحالیکه نسخههای پیش از فیسلیفت این دو خودرو یعنی GL و ML تفاوت ظاهری بیشتری با یکدیگر داشتند.
یکی از ارتقاءهای بزرگ GLS پس از فیسلیفت، صفحهنمایش مرکزی TFT آن است که در مکان بالاتری قرار گرفته و ترکیبی تازه بین کنترلر چرخان و پد لمسی روی کنسول مرکزی برای کنترل سیستم اطلاعاتی-سرگرمی ایجاد شده است. البته برای کنترل عملکردهای مختلف خودرو هنوز هم نیاز به چرخاندن، فشار دادن، لمس کردن و کلیک کردن کنترلرهای مختلف وجود دارد؛ اما صندلیهای جلوی عریض GLS مکانی عالی برای سفرهای چندین ساعته هستند درحالیکه نگهدارندههای لیوان آن نیز قهوه را گرم نگه میدارند و میتوان با پرداخت 250 یورو سردکن را هم به آنها اضافه کرد تا در GLS احساس راحتی خانه را داشته باشید. خانهای که روی چهار چرخ قرار گرفته است.
با فشردن دکمهٔ استارت، پیشرانهٔ 3 لیتری توربودیزل GLS از خواب بیدار میشود اما صدای این موتور V6 به داخل اتاق وارد میشود. هردو خودروی GLS و Q7 در هنگام رانندگی احساس خودروی کامپکتی را دارند اما در اندازه و وزن، این مرسدس است که بدون تردید غالب میشود. البته این موضوع هرچند در بزرگراهها راحتی بیشتری را به همراه دارد اما در شهرهای شلوغ و هنگام پارک کردن میتواند مشکلساز باشد. در GLS350d، گیربکس 9 سرعتۀ اتوماتیک بهآرامی دندهها را تعویض میکند و سیستم تعلیق بادی استاندارد آن نیز موجب آرامش سرنشینان میشود؛ اما رینگهای کاملاً غیرضروری 21 اینچی باعث میشود که دستاندازها و ناهمواریهای جاده در کابین احساس گردد.
در GLS حالت رانندگی اسپرت برای فرمان، گیربکس، پیشرانه و تعلیق وجود دارد اما در دنیای واقعی کاملاً غیرضروری است؛ ولی رانندگی با GLS کاملاً ایمن است چراکه بهعنوانمثال ترمزهای آن تقریباً بهطور کامل به سیستمهای جدید مجهز است. این در حالی است که با تکیه بر سامانهٔ چهارچرخ محرک 4Matic قدرتمند آن میتوان با خیال راحت به مسیرهای خشن و آفرود رفت. برای این سیستم، قفل دیفرانسیل مرکزی نیز قابل سفارش است. البته این مورد را هم باید در نظر داشت که GLS350d در نمونهٔ مورد آزمایش ما 16,500 یورو گرانتر از آئودی Q7 است.
آئودی Q7 3.0 TDI
شاید بیان این عدد دشوار باشد که Q7 به میزان 355 کیلوگرم سبکتر از GLS است. این در حالی است که رقیب اینگولشتاتی 14 اسب بخار قدرت بیشتری هم دارد که موجب میشود در شتاب کاملاً GLS را مغلوب کند. علاوه بر این، Q7 مورد آزمایش ما به شیشههای عایق مجهز بود که موجب شد همواره در اندازهگیریهای سطح صدا، دو دسیبل پایینتر از مرسدس بنز قرار گیرد درحالیکه نویز کمتری هم در کابین آن به گوش میرسید. گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک این SUV لوکس به سرعت و با هوشمندی دندهها را تعویض میکند که به همین دلیل مصرف سوخت آن بهطور قابلتوجهی کمتر از GLS است بهگونهای که Q7 با مصرف 9.5 لیتر گازوئیل در هر صد کیلومتر در برابر مصرف 10.9 لیتری GLS قرار میگیرد.
علاوه بر این، آئودی در همهٔ جهات مدرن است هرچند که ماهیت سنتی مرسدس بنز بخشی از مفهومش بوده و ویژگی منحصربهفرد آن محسوب میشود. با سفارش صفحه آمپر کاملاً دیجیتالی کابین مجازی آئودی به قیمت 600 یورو و همینطور پد لمسی روی کنسول مرکزی، آئودی از میزان دکمههای فیزیکی کابین Q7 بدون پیچیدگی کارایی، کاسته است بهنحویکه حتی تا وقتیکه با تمامی منوها آشنایی نداشته باشید، بازهم انجام کارها با آن کوتاهتر از GLS صورت میگیرد. در داخل Q7 فضای بیشتری دارد چراکه شش سانتیمتر عرض داخلی آن بیشتر بوده و 3.5 سانتیمتر هم فضای بیشتری در صندلیهای عقب دارد.
صندلیهای عقب Q7 شامل سه صندلی مجزا میشود که هریک بهصورت جداگانه قابلیت تنظیم و جابجایی دارند. علاوه بر این، این صندلیها از قسمت بار دور هستند تا فضای بار مسطحی ایجاد گردد. البته میتوان در بخشی از صندوق بار با پرداخت 1390 یورو ردیف سوم صندلیها شامل دو صندلی را سفارش داد که نمونهٔ مورد آزمایش ما فاقد آن بود اما در عوض برای افزایش راحتی به تعلیق بادی عالی به قیمت 2050 یورو و صندلیهای راحت شخصی به قیمت 3400 یورو و برای بهبود دینامیک به رینگهای 20 اینچی و فرمان گیری چهارچرخ به قیمت 1150 یورو مجهز بود.
سیستم فرمان گیری چهارچرخ Q7 در سرعتهای پایین چرخهای عقب را تا پنج درجه به سمت مخالف چرخهای جلو میچرخاندن که سرعت هندلینگ را افزایش میدهد درحالیکه در سرعتهای بالا چرخهای عقب به همان سمت چرخهای جلو میچرخند که موجب تثبیت هندلینگ میشود. علاوه بر این، محور عقب از طریق سیستم چهارچرخ محرک کواترو تا 60 درصد از قدرت پیشرانه را دریافت میکند. Q7 در جادهها بسیار ایمن و بینظیر احساس میشود چراکه عریض و سنگین نیست اما سبکتر و سریعتر از حد انتظار است؛ اما فرمان هرچند دقیق است ولی حتی در حالت رانندگی پویا نیز بازخورد مناسبی ندارد.
نتیجه
رتبهٔ اول آئودی Q7
چرا نباید آئودی Q7 پیروز این رقابت شود؟ این خودرو سریعتر، چابکتر، ارزانتر و راحتتر از مرسدس بنز GLS است پس بدون شک بهعنوان برندهٔ این مبارزه انتخاب میشود.
رتبهٔ دوم مرسدس بنز GLS
GLS به مدرنی و چابکی Q7 نیست و هرچند راحتی فوقالعادهای دارد اما توجیه قیمت بالای آن سخت است چراکه با وجود قیمت بیشتر، بهخوبی Q7 نیست.
مشخصات فنی
مرسدس بنز GLS350d آئودی Q7 3.0 TDI
قیمت پایه 75,154 یورو 61,700 یورو
قیمت تستشده 85,000 یورو 68,500 یورو
طول/عرض/ارتفاع 5.13/1.93/1.85 متر 5.05/1.97/1.74 متر
فاصلهٔ محوری 3.07 متر 2.99 متر
حجم صندوق بار 680/2300 لیتر 890/2075 لیتر
پیشرانه 3 لیتری V6 توربودیزل 3 لیتری V6 توربودیزل
قدرت 258 اسب بخار 272 اسب بخار
گشتاور 620 نیوتن متر 600 نیوتن متر
گیربکس 9 سرعته اتوماتیک 8 سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ 4Matic چهارچرخ کواترو
حداکثر سرعت 222 کیلومتر در ساعت 234 کیلومتر در ساعت
شتاب صفرتاصد 7.8 ثانیه 6.3 ثانیه
مصرف سوخت 10.9 لیتر در صد کیلومتر 9.5 لیتر در صد کیلومتر
منبع: پدال