نگاهی به پیشینه CJ-5 و CJ-6

انواع سری CJ جیپ برای عموم علاقه مندان آفرود در ایران کاملاً شناخته شده هستند و در این میان، مدل CJ-5 را در ایران عمدتاً با نام جیپ شهباز می شناسند. مونتاژ این خودرو حول و حوش شصت سال پیش در کشورمان و در کارخانه جیپ ایران (پارس خودرو) کلید خورده بود و تا دهه های متمادی و با نام های متفاوت استمرار داشت.

CJ

از همین رو بر آن شدیم که مختصراً پیشینه تاریخی آن را مرور نماییم. در سال 1955 میلادی، شرکت کایزر (Kaiser) مالک جیپ، مدل CJ-5 را به جهانیان معرفی نمود. این مدل بر مبنای جیپ M-38A1 تکوین و توسعه یافته بود. جیپ M-38 در سال 1950 معرفی شده و در جنگ کره هم کاربرد وسیعی داشت و در این بین، طرح گلگیرهای جیپ CJ-5 از آن الهام گرفته شد. جیپ CJ-5 درعین حال از جیپ CJ-3B که در سال 1953 معرفی شد، کمی بزرگتر بود و طول کلی و فاصله بین دو محور آن افزایش یافته بود. همچنین در قیاس با آن، پیشرانه ها، اکسل ها، قوای محرکه و راحتی صندلی های آن دستخوش اصلاح و بهبود شده بود. جیپ CJ-5 یک خودروی ایده آل برای آحاد علاقه مندان رو به رشد خودروهای آفرود در آن دوره بود. جیپ CJ-5 از خطوط نرم تری در بدنه نسبت به اسلاف خود بهره می برد، خطوطی که گرداگرد بدنه اش را فرا گرفته بودند. نسخه با محور کشیده و یا فاصله بین دو محور بلند این خودرو با نام CJ-6 شناخته می شد. به غیر از فاصله بین دو محور بلندتر، در اغلب موارد، جیپ CJ-5 با جیپ CJ-6 همسان و مشترک بود. ناگفته نماند که فاصله بین دو محور جلو و عقب جیپ CJ-5 معادل 81 اینچ (206 سانتی متر) و جیپ CJ-6 معادل 101 اینچ (257 سانتی متر) بود. جیپ CJ-5 بیش از هر جیپ دیگری در تاریخ در خط تولید بود.

نگاهی به پیشینه CJ-5 و CJ-6

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top