انواع سری CJ جیپ برای عموم علاقه مندان آفرود در ایران کاملاً شناخته شده هستند و در این میان، مدل CJ-5 را در ایران عمدتاً با نام جیپ شهباز می شناسند. مونتاژ این خودرو حول و حوش شصت سال پیش در کشورمان و در کارخانه جیپ ایران (پارس خودرو) کلید خورده بود و تا دهه های متمادی و با نام های متفاوت استمرار داشت.
از همین رو بر آن شدیم که مختصراً پیشینه تاریخی آن را مرور نماییم. در سال 1955 میلادی، شرکت کایزر (Kaiser) مالک جیپ، مدل CJ-5 را به جهانیان معرفی نمود. این مدل بر مبنای جیپ M-38A1 تکوین و توسعه یافته بود. جیپ M-38 در سال 1950 معرفی شده و در جنگ کره هم کاربرد وسیعی داشت و در این بین، طرح گلگیرهای جیپ CJ-5 از آن الهام گرفته شد. جیپ CJ-5 درعین حال از جیپ CJ-3B که در سال 1953 معرفی شد، کمی بزرگتر بود و طول کلی و فاصله بین دو محور آن افزایش یافته بود. همچنین در قیاس با آن، پیشرانه ها، اکسل ها، قوای محرکه و راحتی صندلی های آن دستخوش اصلاح و بهبود شده بود. جیپ CJ-5 یک خودروی ایده آل برای آحاد علاقه مندان رو به رشد خودروهای آفرود در آن دوره بود. جیپ CJ-5 از خطوط نرم تری در بدنه نسبت به اسلاف خود بهره می برد، خطوطی که گرداگرد بدنه اش را فرا گرفته بودند. نسخه با محور کشیده و یا فاصله بین دو محور بلند این خودرو با نام CJ-6 شناخته می شد. به غیر از فاصله بین دو محور بلندتر، در اغلب موارد، جیپ CJ-5 با جیپ CJ-6 همسان و مشترک بود. ناگفته نماند که فاصله بین دو محور جلو و عقب جیپ CJ-5 معادل 81 اینچ (206 سانتی متر) و جیپ CJ-6 معادل 101 اینچ (257 سانتی متر) بود. جیپ CJ-5 بیش از هر جیپ دیگری در تاریخ در خط تولید بود.