«مرسدس‌بنز جی-واگن» از نمونه اولیه چوبی تا یک مدل نمادین

پدال/ اولین طراحی مقدماتی مرسدس‌بنز «گِلنده واگِن» در سال ۱۹۷۳ ارائه شد؛ مدلی که به زیبایی با استفاده از چوب ساخته شده بود و خاک رس نمی‌توانست گوشه‌های نوک‌تیز موجود در این نمونه اولیه از یک شاسی‌بلند را به خوبی نمایان کند. استایل به کار گرفته شده در جی‌-واگن که اولین بار در سال ۱۹۷۹ به بازار جهانی (به جز ایالات متحده) قدم گذاشته، دقیقاً مطابق همان هدفی است که این مدل دنبال می‌کند. مارکوس مائورر (Marcus Maurer)، مدیر فنی کنونی جی-واگن می‌گوید:

این خودرو به عنوان یک وسیله نقلیه آفرود، برای استفاده در مقاصد نظامی، و همین‌طور غیرنظامی تدارک دیده شده بود. بنابراین، فرم این مدل مطابق با کاربریِ آن توسعه پیدا کرده است.

مرسدس‌بنز جی-واگن
مرسدس‌بنز جی-واگن

این به معنای آن است که در طراحی جی-واگن، نیازهای نیروهای نظامی به عنوانی اصلی‌ترین مشتریان، درنظر گرفته می‌شد. یکی از اولین سفارش‌های بزرگ این مدل، توسط «شاهِ ایران» صورت گرفت که البته پس از به پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی، این قرارداد لغو گردید. از جمله ویژگی‌های این مدل می‌توان به عرض جمع و جور بدنه، دیفرانسیل‌های قفل‌شونده، و در کانورتیبل‌ها، یک پنجره‌ جلوی جمع‌شونده به منظور حمل‌ونقل آسان‌تر اشاره کرد. امّا موارد استفاده جی-واگن به سرعت به سمت شهرها و خارج از محدوده‌های نظامی کشیده شد؛ جایی که مشتریانی که در شهرها و حومه شهرها زندگی می‌کردند، شیشه ظاهر سخت و خشن کلاس G می‌شدند. «بنز» احساسی از امنیت و روحیه تهاجمی را به همراه داشت.

مرسدس که از روحیات این «مشتریانِ سطح بالا» آگاه بود، یک نسخه لوکس‌تر از این مدل را در سال ۱۹۸۹ به خط تولید خود اضافه کرد. این خودرو در داخل شرکت با عنوان 463 شناخته می‌شد، از یک تریم چوبی، صندلی‌های چرمی و ترمزهای ضدّ قفل استفاده می‌کرد. در نتیجه، به سرعت تبدیل به پرفروش‌ترین نسخه جی‌واگن گردید و ۷۰ درصد از سفارش‌ها را به خود اختصاص داد.

با اینکه این تراک رسماً به بازار امریکا وارد نشده بود، امّا برخی واردکنندگان آن را در «بازارچه‌های مرزی» به فروش می‌رساندند. وقتی این روش غیرقانونی اعلام شد، یکی از این فروشگاه‌ها به نام «اروپا» به سراغ کسب مجوّز و واردات جی-واگن کرد. قیمت این خودرو با اینکه بالاتر از ۱۰۰ هزار دلار بود، امّا مشتریان با به دست آوردن آن، چیزی را داشتند که چشم دیگران را به خود خیره می‌کرد. امّا موقعیت جی-واگن زمانی در ایالات متحده تثبیت شد که مرسدس از سال ۲۰۰۲ شروع فروش آن در این کشور کرد.

جی-واگن قدرت و استحکام فوق‌العاده را از خود به نمایش گذاشت. مرسدس در ابتدا قصد داشت که کلاس GL مدل ۲۰۰۷ را جایگزین آن کند، امّا به جای آن، تصمیم گرفت که به خاطر ظاهر ارزشمند و تأثیرگذارش، همچنان آن را حفظ کند. جالب اینکه این تراک توانسته در هر کدام از ۴ سال گذشته، رکورد فروش امریکایی خود را پشت‌سر بگذارد. همچنین مرسدس بیشتر از همه، تریم AMG را به فروش رسانده است؛ یک مدل سطح بالای سودآور که بیش از نیمی از مشتریان در امریکا، آن را انتخاب کرده‌اند. این در حالی است که بنز اخیراً نسخه‌های با قابلیت بالاتر و لوکس‌تر از جی-واگن عرضه نموده است: مدل ۱۲ سیلندر G65، مدل سه محوره G63 6×6، مدل عریض و سرسخت G500 4×4² و مدل کشیده و نیمه‌کانورتیبل مرسدس-مایباخ G650 لندولِت با قیمت ۵۰۰ هزار دلار.

مرسدس‌بنز جی-واگن
مرسدس‌بنز جی-واگن

این در حالی است که یک مدل کاملاً جدید از جی-واگن برای سال ۲۰۱۸ برنامه‌ریزی شده سات. اگرچه احتمالاً این مدل باشکوه‌تر و لوکس‌تر از قبل خواهد بود، امَا نباید انتظار تغییرات رادیکال در آن را داشت؛ چرا که «مائورر» در این زمینه می‌گوید:
ما باید در مورد مدرنیزه کردن این محصول، بسیار دقت داشته باشیم. مهمترین چیز این است که یک کلاس G، درست به مانند یک «کلاس G» به نظر برسد.

 

منبع: پدال نیوز

«مرسدس‌بنز جی-واگن» از نمونه اولیه چوبی تا یک مدل نمادین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top