لوازم و تجهیزات ضروری در آفرود

در این مجموعه قصد داریم تا شما را با تعدادی از لوازم و وسایل بسیار کاربردی و مفید در آفرود و عبور از مسیرهای صعب العبور آشنا کنیم.

پس از اگاهی از اصول اولیه رانندگی در مسیر های خارج از جاده و آفرود اکنون باید وسایل و ملزومات حیاتی سفر را شناخته و طریق استفاده از آنها را بیاموزیم.حتما برای شما هم اتفاق افتاده که با خودروی دو دیفرانسیل خود به دل طبیعت سفر کرده باشید و به یک مسیر صعب العبور یا باتلاقی برخورد کرده باشید و یا حتی در سفر به کویر و کویر نوردی خودرروی دو دیفرانسیل شما در شن های روان کویر گیر افتاده باشد. خب اولین راهی که برای بیرون کشیدن خودرو در چنین مواقعی به فکرتان می رسد حتما جلو و عقب رفتن های متوالی است اما با این کار خودرو را در بیشتر در شن ها فرو خواهید برد و این کار هیچ سودی ندارد در این چنین مواقعی خودرو به تعدادی لوازم و تجهیزات جهت بیرون آمدن از این موقعیت نیازمند است که به معرفی و بررسی آنها می پردازیم.

سیم بکسل وینچ آفرود
سیم بکسل وینچ آفرود

در ابتدا اگر خودرو به وینچ مجهز باشد فرقی نمی کند وینچ شما از چه نوعی اعم از برقی – گیربکسی باشد . در اینصورت کار شما بسیار آسان خواهد شد و با بستن و قلاب کردن سیم بکسل وینچ به دور یک ستون یا درخت و یا هر آنچه در آن نزدیکی باشد که توانایی تحمل وزن اتومبیل شما را داشته باشد به راحتی می توانید خودرو را بیرون بکشید که البته این کار هم باید با رعایت نکات ایمنی انجام شود که در مقالات پیشین نسبت به آن به طور کامل صحبت شده است.

سیم بکسل وینچ آفرود
سیم بکسل وینچ آفرود

اما اگر درخت و یا هیچ ستونی در آن نزدیکی قرار نداشت که شما سیم بکسل وینچ را به دور آن ببندید مثل حالت گیر افتادن در شن های روان کویر در چنین حالتی وجود یک وسیله به نام winch anchor می تواند به شما کمک کند بدین صورت که شما با بستن سیم بکسل وینچ به این وسیله و که همچون لنگر عمل می کند و قرار دادن آن در خاک می توانید خودرو را بیرون بکشید. این وسیله در اندازه ها و اشکال مختلف طراحی و تولید شده است.

سیم بکسل وینچ آفرود
سیم بکسل وینچ آفرود
سیم بکسل وینچ آفرود
سیم بکسل وینچ آفرود

اگر خودروی شما مجهز به هیچ یک از انواع وینچ نبود می توانید از یک جک (ترجیحا جک های لیفت و جک های بادی) برای بالا بردن خودرو از داخل چاله استفاده کنید و یا به این وسیله در زیر لاستیک ها وافل برد و یا تکه چوب قرار دهید و سپس اقدام به بیرون کشیدن خودرو نمایید و یا در صورت وجود جک های لیفت می توانید به راحتی این جک را به یک وینچ دستی تبدیل کنید و به وسیله آن خودرو را از آن موقعیت خارج کنید.

جک لیفت آفرود
جک لیفت آفرود
جک لیفت آفرود
جک لیفت آفرود

وافل برد چیست ؟

وافل برد آفرود
وافل برد آفرود

وافل برد یا پل موقت وسیله ای است که با توجه به مناطق مختلف اعم از کوستانی و صخره ای – بیابانی و یا مناطق گلی و باتلاقی در انواع و اندازه های مختلفی طراحی و تولید شده اند. این وسیله با توجه به کاربرد آن از فلز – کامپوزیت و یا پلاستیک ساخته می شود.

وافل برد آفرود
وافل برد آفرود
وافل برد آفرود
وافل برد آفرود

ضخامت وافل برد ها از 35 میلی متر تا 50 میلی متر با توجه به وزن خودروی شما و همچنین طول بین 50 سانتیمتر تا 150 سانتیمتر تقسیم بندی میگرد .

ابعاد مختلف وافل برد
25mm * 310 x1000
25mm * 310 * 1220
38mm * 310 * 1000
38mm * 310 * 1200
38mm * 310 * 1460

طرز کار وافل برد در مناطق بیابانی و شن های روان

در صورت فرو رفتن و متوقف شدن در شن و ماسه های کویر برای رهایی از آن فقط کافی است از اتومبیل پیاده شده و با بیل سطح جلوی لاستیک را از ماسه خالی کنید و وافل برد را در پاین ترین سطح زیر چرخ اتو مبیل قرار دهید .

وافل برد آفرود
وافل برد آفرود

حال برای این که دوباره برای جمع کردن وافل برد از روی زمین از حرکت نایستید و دو باره در شن ها گیر نکنید, تسمه ای که در کیت وافل برد هست را به سپر خودروی خود ببندید تا وافل برد به دنبال شما کشیده شود و بتوانید خود را به محل مستحکم تری برسانید.

وافل برد آفرود
وافل برد آفرود

به این ترتیب وافل برد به دنبال خودروی شما کشیده خواهد شد و به این ترتیب خودروی شما از شن های روان به راحتی عبور خواهد کرد.

 

منبع: offroad4x4.ir

لوازم و تجهیزات ضروری در آفرود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top