دوئل آفرود «شورولت تاهو» و «فورد اکسپديشن»

پدال/ رفته‌رفته به پايان دور اول از مرحلهٔ مقدماتي سري رقابت‌هاي پدال نزديک مي‌شويم و چند گروه ديگر تا خاتمهٔ دور نخست باقي نمانده است.

يکي از سگمنت‌هايي که هنوز به آن نپرداخته‌ايم، سگمنت SUVهاي بزرگ است که امروز به سراغ آن رفته‌ايم. در اين گروه، SUVهاي غول‌پيکري حضور دارند که تقريباً همگي آن‌ها از ساختار بدنه روي شاسي استفاده مي‌کنند. اين خودروها برخلاف کراس‌اوورهايي که امروزه در هر کوي و برزني ديده مي‌شوند و فقط قامت بلندي دارند، SUVهاي واقعي بوده و توانايي‌هاي آفرود بالايي دارند. خواستگاه اصلي SUVهاي بزرگ آمريکاي شمالي بوده و بيشتر فروش خود را در اين منطقه و خصوصاً ايالات‌متحده تجربه مي‌کنند. همچنين در اين کلاس فقط خودروسازان آمريکايي و ژاپني حضور دارند و ديگر سازندگان نماينده‌اي در آن ندارند. خودروهاي حاضر در سگمنت SUVهاي بزرگ به شرح ذيل‌اند:

شورولت تاهو/سابربن
جي‌ام‌سي يوکان
فورد اکسپديشن
دوج دورانگو
تويوتا لندکروزر
تويوتا سکويا
نيسان پاترول/آرمادا

شورولت تاهو و فورد اکسپديشن
شورولت تاهو و فورد اکسپديشن

در اولين دوئل اين گروه، دو آمريکايي اصيل و باابهت يعني فورد اکسپديشن و شورولت تاهو/سابربن به نبرد با يکديگر پرداخته‌اند.

فورد اکسپديشن

فورد اکسپديشن در حال حاضر بزرگ‌ترين SUV و همين‌طور تنها SUV واقعي فورد محسوب مي‌شود. البته چند سال قبل عنوان بزرگ‌ترين SUV فورد در اختيار مدل اکسکرشن بود ولي با توقف توليد آن در سال 2005 مجدداً اين عنوان به اکسپديشن رسيد. اين خودرو که بر اساس پلت‌فرم پيکاپ F150 ساخته مي‌شود، براي اولين بار در سال 1996 معرفي شد. SUV لوکس گروه فورد يعني لينکلن نويگيتور هم بر اساس اکسپديشن ساخته مي‌شود. اکسپديشن براي چندين سال تنها در يک نسخه توليد مي‌شد اما در نسل دوم که از سال 2006 به بازار آمد، نسخهٔ کشيدهٔ آن‌هم با طول و فاصلهٔ محوري بيشتر بنام اکسپديشن EL هم توليد شد که رقيب شورولت سابربن محسوب مي‌شود. نسل پنجم اکسپديشن به‌تازگي در نمايشگاه خودروي شيکاگو 2017 رونمايي شده که تغييرات زيادي را نسبت به نسل قبلي خود تجربه کرده است. همچنين در نسل جديد، نام نسخهٔ کشيده به Max تغيير پيدا کرده است. البته با توجه به اينکه اين خودرو تازه معرفي شده هنوز مشخصات کامل آن مانند شتاب، مصرف سوخت، قيمت و… اعلام نشده و به همين دليل متاسفانه فعلاً براي ما امکان مقايسهٔ دقيق فراهم نيست. همچنين قيمتي هم که در جدول براي اکسپديشن ذکر شده متعلق به نسل قبلي است. فورد براي SUV بزرگ خود تنها يک پيشرانهٔ 3.5 ليتري V6 اکوبوست توئين توربو را در نظر گرفته که 375 اسب بخار قدرت و 637 نيوتن متر گشتاور دارد. اين نيرو توسط يک گيربکس 10 سرعتهٔ اتوماتيک جديد در حالت استاندارد به چرخ‌هاي عقب و در تيپ‌هاي بالاتر به هر چهارچرخ انتقال پيدا مي‌کند.

شورولت تاهو/سابربن

شورولت سابربن قديمي‌ترين و باسابقه‌ترين SUV دنيا محسوب مي‌شود به‌گونه‌اي که پيشينهٔ آن به سال 1935 بازمي‌گردد و بنابراين بسيار باتجربه‌تر از فورد اکسپديشن است. سابربن همچنان در حال توليد بوده و بنابراين عنوان قديمي‌ترين خودروي در حال توليد دنيا را هم در اختيار دارد. از سال 1969 نيز مدل بليزر به‌عنوان نسخهٔ دودر سابربن به بازار آمد اما در سال 1991 با خاتمهٔ توليد بليزر، مدل جديد تاهو جايگزين آن شد که برخلاف بليزر در نمونهٔ چهاردر هم توليد شد اما در اصل نسخهٔ کوتاه سابربن محسوب مي‌شد؛ بنابراين تاهو و سابربن درواقع يک خودرو هستند که فقط سابربن مانند اکسپديشن EL يا Max طول و فاصله محوري بيشتري دارد. اين دو خودرو به همراه جي‌ام‌سي يوکان و کاديلاک اسکاليد بر روي پلت‌فرم پيکاپ شورولت سيلورادو ساخته مي‌شوند. هم‌اکنون سابربن در نسل يازدهم و تاهو در نسل چهارم خود قرار دارند که هر دو در سال 2015 معرفي شده‌اند. براي اين دو SUV بزرگ يک پيشرانهٔ 5.3 ليتري V8 تنفس طبيعي ارائه مي‌شود اما چندي پيش در نمايشگاه خودروي نيويورک شورولت پکيج اسپرتي بنام RST را براي تاهو و سابربن معرفي کرد که در آن تنها براي تاهو پيشرانهٔ قوي‌تر 6.2 ليتري V8 هم قابل سفارش است؛ اما بااين‌حال ما همان پيشرانهٔ 5.7 ليتري را براي اين نبرد برگزيده‌ايم که 355 اسب بخار قدرت و 520 نيوتن متر گشتاور دارد. (طول مربوط به نسخهٔ کشيدهٔ دو خودرو در جدول متعلق به مدل‌هاي اکسپديشن Max و سابربن است).

مشخصات فني

فورد اکسپديشن شورولت تاهو
پيشرانه 3.5 ليتري V6 5.3 ليتري V8
قدرت 375 اسب بخار 355 اسب بخار
گشتاور 637 نيوتن متر 520 نيوتن متر
گيربکس 10 سرعته اتوماتيک 6 سرعته اتوماتيک
محور محرک عقب/چهارچرخ عقب/چهارچرخ
طول 5.34 متر 5.18 متر
طول (نسخهٔ کشيده) 5.46 متر 5.70 متر
وزن 2386 کيلوگرم 2430 کيلوگرم
ظرفيت بکسل 3 تن 2.5 تن
قيمت پايه 48,320 دلار (نسل قبلي) 48,510 دلار
اين دوئل‌ها، مقايسه‌هايي براي دريافت و شناخت خودروهاي برتر نيستند بلکه نظرسنجي براي شناخت خودروهاي محبوب‌تر بين شما کاربران ايراني مي‌باشند؛ بنابراين با توجه به جميع جهات، جذابيت، طراحي بدنه و کابين، برند، ويژگي‌هاي فني، قيمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتي تجربه کاربري، کدام خودرو را ترجيح مي‌دهيد؟ دلايل و معيارهاي انتخاب خود را نيز لطفاً در بخش نظرات بيان فرماييد.

کدام SUV فول‌سايز را بيشتر مي‌پسنديد؟
شورولت تاهو
فورد اکسپديشن

دوئل آفرود «شورولت تاهو» و «فورد اکسپديشن»

One thought on “دوئل آفرود «شورولت تاهو» و «فورد اکسپديشن»

  1. سلام در ليست SUV هاي بزرگ نامي از پاجروي نامدار و قهرمان چند دوره داكار برده نشده اين شاسي بلند واقعي با تواناييهاي آفرود فوق العاده واقعأ جاش خاليه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top