جان‌سختی بنام «تويوتا فورچونر» در ايران

ايران جيب/ اگر جزو آن دسته از افرادي هستيد که به سفرهاي خارج شهر، جنگل و بيابان علاقه داريد توصيه مي‌کنم سراغ خودروهاي آفرود برويد. خودروهايي با قد و قامت بالاتر که حسابي هم تقويت شده‌اند و به راحتي از پس فراز و نشيب‌هاي مسير بر مي‌آيند. اين خودروها لاستيک‌هاي پهن، رينگ‌هاي بزرگ و لوازم ديگري مانند پمپ باد، وينچ و… دارند. اما تا اسم خودروهاي شاسي‌بلند مي‌آيد برخي‌ها تصور مي‌کنند منظور ما سانتافه، گراندويتارا، توسان و نظير اين‌ها است.

آفرود تويوتا فورچونر
آفرود تويوتا فورچونر

اما اين خودروها کاملاً شهري هستند و قطعاً نمي‌توانند همراه خوبي در پستي و بلندي‌ها باشند چرا که اصلاً آفرود نيستند. خودروهاي آفرود توانايي اين را دارند که از پس هر مانعي بر آيند. لندکروز، جيپ، هايلوکس و اف‌جي از جمله خودروهاي آفرود هستند که مي‌توانيد با آنها به جنگل و بيابان برويد. قبل از هر چيز بايد بگويم خريد يک خودروي آفرود به تنهايي نمي‌تواند شما را در فهرست آفرودي‌ها قرار دهد. براي اينکه بي‌دغدغه به هر جا سفر کنيد بايد حسابي دست به جيب شويد.

در اين گزارش به سراغ يک خودروي محبوب اما ناياب رفتيم. خودرويي که پا به پاي لندکروز 6 سيلندر راه مي‌رود و از آن جلو مي‌زند، ولي در مقابل اف‌جي‌کروز کمي خسته به نظر مي‌رسد. خودروي مورد نظر، تويوتا فورچونر است. خودرويي که در سطح شهر تعداد انگشت‌شماري از آن ديده مي‌شود. اين خودرو در مسيرهاي ناهموار به شما « نه» نمي‌گويد و همواره همراه بي‌دردسري است.

آفرود تويوتا فورچونر
آفرود تويوتا فورچونر

يکي از بزرگترين تفاوت‌هاي تويوتا فورچونر با لندکروزر 6‌ سيلندر، اتاق خودرو است. چراکه اتاق فورچونر حداقل 400 کيلوگرم سبک‌تر از لندکروزر است. شاسي اين خودرو کمي بلندتر و شتاب 0 تا 100 آن نزديک به 8.3 ثانيه است. اما اين اطلاعات اوليه خودرو است. حال اين سؤال پيش مي‌آيد براي آفرود کردن فورچونر چه قطعاتي با چه هزينه‌هايي لازم است؟

هزينه لاستيک خودرو
براي اينکه بتوانيد با خودروي خود به جاهاي ناهموار بدون آسيب جدي به لاستيک، سفر کنيد؛ نياز به لاستيک‌هاي جنگلي داريد. لاستيک‌هايي که عاج‌هاي بلند و بزرگي دارند. ضعف اين لاستيک‌ها در پارگي از اطراف، صداي زياد در اتاق خودرو و خشک کارکردن خودرو است. اما نکته مثبت آن‌ها، عمر طولاني به اندازه 200 هزار کيلومتر است. براي خريد 4 حلقه لاستيک جنگلي بايد حدود 5 ميليون تومان هزينه کنيد. لاستيکي که روي خودرو تست شده قرار دارد، لاستيکي با اندازه استاندارد، جنگلي و قيمتي برابر با 6 ميليون تومان است.

سيستم فنربندي خودرو
براي عبور از سنگ و ارتفاع‌هاي بلند و مسير‌هاي ناهموار با شيب‌هاي تند، علاوه بر لاستيک‌هاي مناسب، نياز به يک کمک فنر با ارتفاع مناسب داريد. کمک فنري که در ناهمواري، خودرو را هموار نگه دارد و مانع چپ شدن خودرو مي‌شود. اما کار کمک‌‌فنر چيست؟ کمک فنر از دو قطعه جداگانه تشکيل شده است. کمک‌فنر باعث مي‌شود تا ضربه‌اي که به فنر مي‌خورد به سرعت آن را به حالت اوليه خود برگرداند. هرچه عمل برگشت فنر به حالت اول سريع‌تر باشد، تکان و فشار به خودرو کمتر خواهد بود.

اما دو مدل کمک فنر در بازار وجود دارد. يک مدل گازي که باعث بالا بردن سرعت برگشت فنر به حالت اول مي‌شود و خودرو را بسيار نرم مي‌کند و مدل ديگر ساده است که باز هم بستگي به مدل و کيفيت آن دارد. مدل‌هاي ساده هم نرمي خود را دارند اما در مقايسه با نمونه گازي حرفي براي گفتن ندارند. قيمت مدل‌هاي گازي از 12 ميليون تومان شروع مي‌شود و مدل ساده از 4 ميليون تومان به بالا است. کمک فنري که در خودروي مورد بررسي قرار گرفته است از نوع ساده و قيمتي حدود 7 ميليون تومان دارد. اما در بعضي خودروهاي شاسي‌بلند از نوع ديگري فنر استفاده مي‌کنند که به فنر تخت معروف است.

آفرود تويوتا فورچونر
آفرود تويوتا فورچونر

براي مثال در نيسان رونيز قسمت عقب خودرو از فنر‌هاي تخت است. عده‌اي براي اينکه ارتفاع خودرو را بالا يا پايين ببرند و يا خودرو را نرم‌تر کنند، روي فنر استاندارد خودرو، فنر تخت اضافه يا کم مي‌کنند که اين کار باعث آسيب جدي به سيستم کامل فنربندي مي‌شود و درصد شکستن فنر تخت بالا مي‌رود. نمونه ديگري که مي‌توان ارتفاع خودرو را بالا برد، اضافه کردن حلقه به فنر خودرو است. اين کار باعث بالا بردن ارتفاع خودرو مي‌شود اما تعادل خودرو را به هم مي‌ريزد و باعث چپ شدن، لرزش خودرو و انحراف به طرفين مي‌شود. دادن ارتفاع به خودرو نيازمند محاسبات دقيق است. براي اين کار مي‌توان از کيت ارتفاع که اين محاسبات روي آن انجام شده است استفاده کرد. در گزارش‌هاي بعدي به هزينه و ساير مشخصات خودرو‌هاي آفرود و البته فورچونر اشاره خواهيم کرد.

 

منبع: ایران جیپ

جان‌سختی بنام «تويوتا فورچونر» در ايران

2 thoughts on “جان‌سختی بنام «تويوتا فورچونر» در ايران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top