بررسي کامل «مرسدس-مايباخ G650 لانداولت»، آفرودر مجلل

پدال/ 38 سال پيش مرسدس بنز G-Wagon يا با نامي که امروزه شناخته مي‌شود G کلاس در اصل به‌عنوان يک وسيلهٔ نقليهٔ نظامي متولد شد؛ اما بعدها نسخه‌هاي غيرنظامي اين ماشين به خودرويي بسيار مشهور و نماد تجمل و ثروت در سراسر جهان تبديل شدند. از سوي ديگر G کلاس يکي از برترين خودروهاي آفرود دنيا است که توانايي‌هاي بالايي دارد و از کهنه‌کاران آفرود بشمار مي‌رود؛ اما طي چند سال اخير مرسدس بنز نسخه‌هايي حتي گران‌تر و تواناتر از G کلاس را معرفي کرده است. در سال 2014 مدل G63 AMG 6×6 معرفي شد که تنها حدود 100 دستگاه از آن توليد گرديد. سپس در سال 2015 مرسدس مدلي بنام G500 4×42 را معرفي کرد. اين مدل در اصل يک G500 بوده که به پيشرانهٔ 4 ليتري V8 متعلق به AMG GT مجهز شده بود و تعليق آنکه از يونيماگ الهام گرفته بود ارتفاع بيشتري داشت.

اما شاهکار امسال مدلي است بنام مرسدس-مايباخ G650 لانداولت. اين مدل نهايت توانايي‌هاي آفرود را در کنار نهايت تجمل ارائه کرده است و مي‌توان آن‌را مخلوطي از يک G کلاس با يک مايباخ S600 دانست. اين خودرو در اصل نسخه‌اي کشيده و لوکس‌تر از G500 4×42 است و 58 سانتيمتر فاصلهٔ محوري بيشتري از آن دارد. اين طول اضافي در کنار صندلي‌هاي خلباني عقب که تقريباً روي محور عقب نصب شده‌اند موجب ارائهٔ فضاي پاي بسيار زيادي در قسمت عقب خودرو شده است؛ اما G650 لانداولت هيچ‌يک از توانايي‌هاي آفرود فوق‌العادهٔ G500 4×42 را از دست نداده است چراکه اکسل‌هاي پورتال، سه قفل ديفرانسيل و فاصلۀ آن از سطح زمين کاملاً با G500 4×42 يکسان است. در ادامهٔ اين مطلب نگاه کاملي داريم به مرسدس-مايباخ G650 لانداولت.

بيرون
طراحي بيروني G650 تقريباً به‌طور کامل با ديگر اعضاي خانوادهٔ G کلاس و خصوصاً مدل G500 4×42 يکسان است اما تغيير عمده‌اي که در اين مدل صورت گرفته غير از فاصلهٔ محوري بيشتر، فرم سقف آن است که لانداولت ناميده مي‌شود. در خودروهاي لانداولت، سقف قسمت راننده از نوع فلزي و ثابت است درحالي‌که سقف قسمت سرنشينان عقب پارچه‌اي و قابل باز شدن است که اين امر در G650 به‌صورت برقي انجام مي‌گيرد. لانداولت در اصل نوعي از کانورتيبل است که تنها سرنشينان عقب را پوشش مي‌دهد درحالي‌که سقف رديف جلو ثابت است. اين نوع سقف عمدتاً در خودروهاي سدان مورداستفاده قرار مي‌گرفت و پس از ترور جان اف کندي استفاده از آن براي شخصيت‌هاي مهم و چهره‌هاي معروف پايان يافت. امروزه تقريباً سقف‌هاي لانداولت منسوخ شده و هيچ خودروسازي از آن‌ها استفاده نمي‌کند اما مرسدس بنز بار ديگر اين سقف‌هاي جذاب را احيا کرده است.

اما از سقف خاص اين ماشين که بگذريم، تغيير ظاهري ديگر آن نسبت به G500 4×42 فاصلهٔ محوري بيشتر است که احتمالاً در هنگام رانندگي هم احساس بهتري ارائه مي‌کند. همچنين G650 مجهز به زير رکابي‌هاي برقي تاشويي شده است که احساس محترمانه‌تري هنگام ورود به کابين ارائه مي‌کند. فاصلهٔ ماشين از سطح زمين نيز 45 سانتيمتر عنوان شده است. در پشت خودرو هم تقريباً شاهد نماي آشنايي هستيم اما نصب چرخ زاپاس بدون پوشش و محافظ نقره‌اي و سپر کرومي از موارد قابل‌ذکر هستند. چرخ زاپاس روي لولاي مجزايي قرار گرفته و به سمت راست حرکت مي‌کند تا امکان باز نمودن درِ صندوق به‌صورت افقي به سمت پايين فراهم گردد. سپر و محافظ عقبي نيز از قسمت‌هاي زيرين و سپر اصلي خودرو در هنگام عبور از مسيرهاي ناهموار و در برابر موانع محافظت مي‌کنند. تنها نکتهٔ نه‌چندان خوشايند در بخش عقبي G650، چراغ‌ترمز سوم آن است که محل نصب آن چندان مناسب به نظر نمي‌رسد.

اما نشانه‌هاي خاص و تغييرات جزئي بيروني مايباخ G650 کم نيستند. تعدادي از اين ويژگي‌ها عبارت‌اند از سر اگزوزهاي جانبي در هر دو طرف که نه‌تنها نماي جذابي دارند که صداي فوق‌العاده و رعدآسايي از نيروگاه V12 را پخش مي‌کنند، بچه گلگيرهاي فيبر کربني، لاستيک‌هاي 325 با رينگ‌هاي عظيم 22 اينچي AMG، نشان V12 BITURBO روي گلگيرهاي جلو و لوگوي مايباخ روي ستون‌هاي C.

داخل
اما جالب‌تر از بيرون G650، نماي داخلي آن است. البته بخش جلويي اين ماشين تقريباً با نمونه‌هاي معمولي G کلاس يکسان است. صندلي‌هاي جلو بسيار شبيه به G500 4×42 هستند که تنها متريال بهتري در آن‌ها بکار رفته است. صفحه آمپر، داشبورد و کنسول مرکزي همگي آشنا هستند و فقط تمامي آپشن‌ها و تجهيزات ممکن براي آن ارائه شده است؛ بنابراين تا اينجا چيزي جديدي به چشم نمي‌خورد؛ اما در پشت ستون B داستان متفاوت است. در مرسدس-مايباخ S650 مانند ليموزين‌هاي تشريفاتي قسمت راننده توسط شيشه‌اي به‌طور کامل از قسمت سرنشينان عقب جدا شده است. همچنين زماني که نياز به وجود حريم خصوصي باشد، با فشار يک دکمهٔ ساده شيشهٔ شفاف مياني مات مي‌شود. اين اولين باري نيست که چنين تکنولوژي‌اي در يک خودرو استفاده مي‌شود اما به‌احتمال‌زياد براي نخستين بار است که اين ويژگي در يک SUV توليدي ارائه شده است.

در قسمت عقب اين خودرو نيز فضايي فرست کلاس و فوق‌العاده لوکس و مجلل ارائه شده است. در اين قسمت شاهد نماي آشنايي هستيم چراکه قسمت عقبي G650 شباهت بسياري با مايباخ S600 دارد و صندلي‌هاي آن نيز از S600 گرفته شده‌اند که مجهز به گرم‌کن، سردکن، ماساژور و زير پايي برقي هستند و به لطف فاصلهٔ محوري کشيده، فضاي پاي بسيار زيادي دارند. در بين صندلي‌ها خنک‌کننده و گرم‌کننده فنجان تعبيه شده و دو صفحه‌نمايش لمسي 10 اينچي هم براي سرنشينان در نظر گرفته شده که به‌صورت مستقل عمل مي‌کنند. همچنين کنسول مرکزي بخش عقب مايباخ G650 مستقيماً از کابين جلويي G کلاس گرفته شده است. در اين خودرو سرنشينان عقب مي‌توانند با فشردن يک دکمه سقف بالاي سر خود را باز کرده و از هواي آزاد لذت ببرند اما قاب پنجره‌هاي جانبي ثابت هستند و اين چيزي است که G650 را تبديل به يک لانداولت کرده است. براي مرسدس-مايباخ G650 لانداولت چهار رنگ بيروني به همراه سه رنگ مختلف براي سقف پارچه‌اي و چهار تريم داخلي گوناگون قابل سفارش است.

قواي محرکه
مطمئناً يک خودروي لوکس و مجلل بدون قدرت کافي موردقبول نيست و به همين دليل مرسدس بنز پيشرانهٔ 4 ليتري V8 توئين توربو 416 اسب بخاري G500 4×42 را کنار گذاشته و بجاي آن از پيشرانهٔ فوق‌العاده قدرتمند مدل G65 AMG يعني موتور 6 ليتري V12 استفاده کرده است. بدون شک اين موتور يکي از نقاط اوج مهندسي امروزه است که 630 اسب بخار قدرت و 1000 نيوتن متر گشتاور توليد مي‌کند. اين نيروي عظيم توسط يک گيربکس هفت سرعتهٔ اتوماتيک به هر چهارچرخ انتقال پيدا مي‌کند و با صداي رعدآسايي که از خود ساطع مي‌کند مي‌تواند اين کرگدن 3.3 تني را در کمتر از 6 ثانيه از صفر به سرعت صد کيلومتر در ساعت برساند. همچنين مطمئناً اين مايباخ توانمند مي‌تواند به حداکثر سرعت 250 کيلومتر در ساعت دست پيدا کند. اين هيولا در هر صد کيلومتر حدود 17 ليتر بنزين مصرف مي‌کند اما مطمئناً کسي که چنين خودرويي مي‌خرد نگران مصرف سوخت نيستند.

هرچند عملکرد G650 لانداولت در يک خط مستيم و جاده‌هاي صاف هم بسيار قابل‌توجه است اما قابليت‌هاي آفرود و خارج جاده‌اي آن واقعاً باورنکردني است زيرا همان‌طور که گفته شد سيستم تعليق و اکسل‌هاي آن با G500 4×42 يکسان است؛ بنابراين G650 با لاستيک‌هاي R22 325 و ارتفاع 45 سانتيمتري از سطح زمين، به‌سادگي مي‌تواند از روي بسياري از موانع عبور کرد. همچنين اين خودرو مانند تمامي نسخه‌هاي معمولي G کلاس مجهز به يک گيربکس ضريب سنگين و سه ديفرانسيل جلو، عقب و مرکزي است که هر سه مجهز به قفل ديفرانسيل هستند و تمام‌وقت نيرو را به‌طور مساوي بين چرخ‌ها تقسيم مي‌کنند.

قيمت
مرسدس بنز هنوز قيمت رسمي اين هيولاي لوکس را اعلام نکرده است اما مطمئناً قيمت پاييني نخواهد داشت خصوصاً به توجه به اينکه سازندهٔ آلماني گفته است تنها 99 دستگاه مايباخ G650 لانداولت توليد خواهد کرد؛ اما با توجه به قيمت 256 هزار دلاري براي G500 4×42، پيش‌بيني مي‌شود که قيمت G650 بين 400 هزار تا 500 هزار دلار باشد.

رقبا
مطمئناً در بين تمامي خودروهاي بازار ماشيني را نمي‌توان پيدا کرد که از توانايي‌هاي مايباخ G650 برخوردار بوده و ياراي رقابت با آن‌را داشته باشد چراکه مرسدس بنز با ساخت اين خودرو اساساً بازار کاملاً جديدي را ايجاد کرده است. بااين‌حال شايد در بين تمامي SUVهاي لوکس حال حاضر دنيا تنها خودرويي که بتواند به G650 نزديک شود، بنتلي بنتايگا باشد. اين SUV سوپرلوکس بريتانيايي مانند G650 بسيار مجلل بوده و از پيشرانهٔ دوازده سيلندر پرتوان استفاده مي‌کند. البته هرچند بنتايگا ممکن است بتواند در سطح تجمل و لاکچري با رقيب آلماني رقابت کند اما در توانايي‌هاي آفرود هرگز حريف G650 نمي‌شود.

سخن پاياني
مطمئناً مرسدس بنز با ساخت مايباخ G650 لانداولت خودرويي خارق‌العاده ارائه کرده است و کساني که موفق به خريد اين ماشين شوند، صاحب افراطي‌ترين G کلاس تاريخ خواهند شد. اين در حالي است ستارهٔ اشتوتگارتي در حال کار بر روي نسل آيندهٔ G کلاس است که گفته شده راحت‌تر از قبل خواهد بود درحالي‌که همچنان سطح بالاي توانايي‌هاي آفرود خود را حفظ خواهد کرد؛ اما بااين‌حال آيا G650 لانداولت ايدهٔ شايسته‌اي براي نام مرسدس-مايباخ است؟

بررسي کامل «مرسدس-مايباخ G650 لانداولت»، آفرودر مجلل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top