آفرودها در نقش خودروهاي خانوادگي

پدال/ آفرودها معمولاً به عنوان وسايل نقليه‌اي براي «مجردها» شناخته مي‌شوند. خودروهايي براي گردش و تفريح به همراه دوستان، قبل از «سر و سامان پيدا کردن»، «بچه‌دار شدن» و خريدن يک وسيله نقليه کاربردي و خانوادگي مانند هوندا اديسه. امّا شايد اين تنها راه استفاده از وسايل نقليه آفرود نبوده و در واقع آفرودها، احتمالاً نسل بعدي «خودروهاي خانوادگي» باشند. گرايش‌هاي جمعي علاقه‌مندان، گوياي تغييراتي در اين جنبه از دنياي اتومبيل است.

آفرودها در نقش خودروهاي خانوادگي
آفرودها در نقش خودروهاي خانوادگي


تعريف آفرود
وسايل نقليه آفرود تنها شامل ATVها و يا جيپ‌ها با درهايي که از روي آنها برداشته شده‌اند، نمي‌شود؛ آن هم با وجود اين که اين خودروها دقيقاً مفهوم آفرود را منتقل مي‌کنند. مطابق وب‌سايت Kelly Blue Book، در واقع، آفرود هر وسيله نقليه‌اي هستند که به صورت دو ديفرانسيل، داراي تايرهاي بزرگ و فاصله زياد نسبت به سطح زمين باشد و بتواند در مسيرهاي غيرعادي حرکت کند. اگر خودروي شما مي‌تواند از پسِ جاده‌هاي گل‌آلود، شني، خاکي و ماسه‌اي برآيد، حتماً مي‌تواند به عنوان يک «وسيله نقليه آفرود» شناخته شود.

تعريفي که KBB ارائه مي‌دهد، ممکن است براي برخي تعجب‌برانگيز باشد، امّا تا حدودي منطقي است. در حالي که بسياري از مادرهاي خانه‌دار علاقه‌اي به رانندگي خارج از جاده با شاسي‌بلندهاي جمع‌وجورشان ندارند، آنها واقعاً مي‌توانند به چنين ماجراجويي‌هايي بپردازند. واقعيت اين است که خيلي‌ها بر اساس ايمني در شرايط برفي و يا باران‌هاي شديد، خودروي خود را انتخاب مي‌کنند؛ شرايطي که تقريباً مشابه سفر به مسيرهاي ناشناخته است.

آفرودها در نقش خودروهاي خانوادگي
آفرودها در نقش خودروهاي خانوادگي



تقابل ايمني و ماجراجويي
زيباييِ آفرودهاي خانوادگي در اين است که آنها براي گشت‌وگذار در مسيرهاي ناهموار ساخته شده‌اند و در حالي که شايد بيشتر عمر خود را در خيابان‌هاي شهري سپري کنند، به عنوان يک وسيله نقليه آفرود، انتخاب‌هاي زيادي را در پيش روي مالکان خود قرار مي‌دهند و اين در حالي است که ايمني بالايي نيز براي سرنشينان خود فراهم مي‌کنند. وقتي بتوانيد با يک جيپ در سواحل و اطراف قله‌هاي آتشفشاني جزيره‌اي در هاوائي گردش کنيد، اين خودرو مطمئناً مي‌تواند در زمين‌هاي کمپ محلي و طوفان برفي آينده به کار شما بيايد.

تجهيزات ايمني متفاوتي براي وسايل نقليه آفرود وجود دارد و از اين رو، خانواده‌ها مي‌بايست در اين زمينه دقت زيادي به خرج دهند. برخي مدل‌ها از ايمني بسيار بالايي برخوردارند؛ از جمله هوندا ريج‌لاين ۲۰۱۷ که موفق به کسب بالاترين امتيازها در زمينه پيشگيري از تصادف و برخورد، و همين طور، رتبه A براي سادگيِ استفاده از سيستم LATCH صندلي کودک شده است. از طرف ديگر جيپ رنگلر آنليميتد را داريم که با وجود محبوبيت غيرمعمولش در بين خانواده‌ها، به دليل نداشتن ايربگ‌هاي مناسب، وضعيت مناسبي در تست تصادف جانبي ندارد و کودکان را در معرض خطر قرار مي‌دهد.

آفرودها در نقش خودروهاي خانوادگي
آفرودها در نقش خودروهاي خانوادگي



ظرفيت موردنياز
فاکتور ديگر که در استفاده از آفرودها به عنوان خودروهاي خانوادگي مؤثر است، موضوع «ظرفيت» اين نوع خودروهاست. ميني‌ون‌ها از قديم‌الايام به دليل قابليت حمل خواروبار، تجهيزات ورزشي يا لوازم تفريحي، محبوبيت بالايي از اين نظر داشته‌اند. امّا وقتي يک «تراک» مي‌تواند با ظاهري بهتر، عملکردي مشابه داشته باشد، چرا بايد به سراغ يک ميني‌ون رفت؟

فورد F-150 يکي از مشخص‌ترين نمونه پيکاپ‌هايي است که تبديل به يک وسيله نقليه خانوادگي مي‌شود. اين مدل يک گزينه ايده‌آل است و دلايل مختلفي مي‌توان براي آن ذکر است؛ از جمله اين حقيقت که اين خودرو داراي سه صندلي ايمن در عقب با فضاي پاي قابل‌توجه براي بزرگسالان و بچه‌هاي با سن بالاتر است. همچنين F-150 يک «پيکاپ» است و از اين رو فضاي زيادي براي حمل وسايل در اختيار قرار مي‌دهد. ضمن اينکه اين مدل موفق به کسب رتبه برتر ايمني از مؤسسه IIHS شده است.

فهرست بلند انتخاب‌ها
اين روزها خانواده‌ها راحت‌تر از هر زماني، مي‌توانند خودروهاي آفرود را به عنوان وسيله نقليه اصلي خود انتخاب کنند؛ چرا که تعداد زيادي از مدل‌ها در بازار خودرو وجود دارند که مي‌توانند در مسيرهاي ناهموار حرکت کنند. به عنوان نمونه، خودروي مقرون‌به‌صرفه جيپ گرند چروکي اورلند را درنظر بگيريد که داراي يک ظاهر شاسي‌بلند جمع‌وجور و مورد پسند بسياري از خانواده‌هاست، امّا در عين مي‌تواند با کمترين دردسر از مسيرهاي غيرمعمول عبور کند. ترکيب يک کابين راحت و يک بدنه مستحکم و قدرتمند، چيزي است که نمي‌توان به سادگي از کنار آن گذشت.

آفرودها در نقش خودروهاي خانوادگي
آفرودها در نقش خودروهاي خانوادگي



نکات منفي؛ همچنان پابرجا
مسلماً‌ خانواده‌ها باز هم مشکلاتي با آفرود‌ها خواهند داشت؛ از جمله اين مشکل، ارتفاع ورودي به داخل کابين است. اين خودروها براي عبور از ميان سنگلاخ‌ها و گذر از برف‌ها و ماسه‌ها ساخته شده‌اند و معمولاً ارتفاع بالايي نسبت به سطح زمين دارند. در نتيجه، خيلي از بچه‌ها نمي‌توانند به صورت مستقل، سوار آنها شوند؛ موضوعي که براي اعضاي مُسن‌تر خانواده‌ها نيز صدق مي‌کند.

مشکل ديگر در ارتباط با آفرود، عرض ‌آنهاست. اگرچه برخي مدل‌ها، نظير شورولت کلرادو داراي يک کابين جمع‌وجور هستند، امّا اکثر اين خودروها بدنه عريضي دارند و در نتيجه، رفت‌و‌آمد آنها در خيابان‌هاي باريک، پارکينگ‌ها و مسيرهاي ورودي خانه‌ها چندان آسان نيست.


همانند هر خودروي ديگري، قبل از سرمايه‌گذاري براي يک «آفرود خانوادگي»، تحقيقات کاملي مي‌بايست در اين زمينه انجام گيرد؛ کارهايي مانند خواندن بررسي‌ها، انجام يک تست رانندگي، نشستن در عقب و تصميم بر اينکه آيا اين خودرو مي‌تواند براي زندگي روزانه شما مناسب باشد يا خير. اينکه بتوان جيپ يا پيکاپ را به هر مکاني بُرد يا نگران برف و جاري‌شدن آب نباشيم، قابليت بسيار خوبي است، امّا بايد توجه داشت که اين شرايط براي خيلي‌ها به ندرت اتفاق مي‌افتند. ايمني، راحتي و سادگي؛ اينها اولويت‌هاي نخست در انتخاب يک وسيله نقليه خانوادگي هستند و «آفرود» چيزي است که بايد در وهله دوم مدّنظر قرار گيرد.

 

منبع: پدال نیوز

آفرودها در نقش خودروهاي خانوادگي

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top