صدای ایران- خودرو توسان، در سالها پیش، چشم به جهان گشود و چهره نهچندان زیبا و برآمدگیهای ناموزونش، چندان چشمنواز نبود. این خودرو که توسط شرکت هیوندا طراحی و تولید شد، در ابتدا با پیشرانههای قوی و مناسب تولید شد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی صدای ایران، پس از اینکه کاربری این خودرو از سفرهای آفرود به داخل شهر کشیده شد، نیاز به کاهش مصرف سوخت توسان در دستور کار هیوندا قرار گرفت. خودروهای هیوندا که همگی آپشن دار بودند، میتوانستند حس خوبی به راننده القا کنند.
پس از تولید نسل جدید توسانها، موتورهای آنها تا 2.4 لیتر کاهش یافت و کماکان قدرت و کشش خوبی را منتقل میکرد. البته زیبایی بدنه این خودرو در نسل دوم، تا حدی به چشم میخورد و ظاهری ظریفتر از قبل، باعث شد تعداد فروش این خودرو افزایش یابد.
تغییرات ادامه یافت تا در سال 2017، مدلهایی بسیار زیبا از این خودرو با پیشرانههای 2 لیتری به ایران وارد شد. در این مقاله به نقد و بررسی این مدل خودرو میپردازیم:
طراحی بدنه خودرو:
از زمانی که پیتر شرایر، طراح زبردست خودرو، اقدام به طراحی خودروهای شرکتهای کیا و هیوندا نمود، زیبای قابللمسی در محصولات این خودرو به چشم میآید. باید توجه کرد که تغییر بدنه، تنها محدود به تغییر چراغها نیست و تغییرات در ابعاد بدنه این خودرو نیز اعمالشده و آن را اندکی بزرگتر از نسخه قبلی کرده است.
فضای داخلی:
همانطور که در بالا ذکر شد، تغییر ابعاد خودرو در جادار شدن این نسخه از توسان نیز تأثیرگذار بوده و فضای سرنشینان کمی بزرگتر از نسخه قبلی شده است. از طرفی طراحی جدید، به داخل اتاقک خودرو نیز کشیده شده است و خطوط منحنی شکل و زیباتر و مانیتور بزرگتر، میتواند حس سوارشدن بر خودرویی لوکس را منتقل کند.
امکانات رفاهی:
مطابق سایر نمونههای در بازار، خودروهای هیوندا، مملو از آپشن های متفاوت است و شاید یکی از دلایل گرانی آن، همین تعداد آپشن زیاد باشد. در نسخه 2017 توسان فول، همه آپشن های قبلی نسخههای 2016 موجود است و علاوه بر آن میتوان به توانایی بالاتر سامانه تشخیص ترافیک و GPS اشاره نمود و درواقع توسان 2017 را به یک ماشین پر آپشن و تقریباً بینقص تبدیل کرده است.
ایمنی:
در خودرو توسان 2017، حتی در نسخههای لیمیتد آن، 6 ایربگ موجود است که تا حدی از صدمات جدی جلوگیری میکند. علاوه بر این سیستم پشتسری هوشمند، باعث میشود در آسیب وارده به گردن سرنشینان در هنگام تصادف کاهش یابد. در کنار این آپشن ها، میبایست سیستم کمکی حرکت و سیستم کنترل ترمز برای سربالاییها و سرازیریها را به لیست مسائل امنیتی اضافه کرد.
در آزمون تصادف انجامشده توسط Euro NCAP، نتایج ایمنی این خودرو به شرح زیر است:
ایمنی سرنشین بزرگسال: 86%
ایمنی سرنشین خردسال: 85%
ایمنی عابران پیاده: 71%
سیستم کمکی راننده: 71%
قیمت خودرو:
خودرو توسان که کوچکترین عضو خودروهای هیوندا است، تا حدی نسبت به ارزش خود گرانتر است.قیمت توسان 2017 در حدود 196 میلیون تومان است که با توجه به سیستم سوخترسانی GDI و البته کاهش حجم موتور تا 2 لیتر که تا حدودی شتاب خودرو را کم کرده است، نسبت به کیفیت آن اندکی گران است.
منبع: صدای ایران