توصيه‌هاي مهم رانندگي خارج از جاده (آفرود)

اخيراً خودرويي دو ديفرانسيل خريده‌ايد؟! قبل از اينکه از جاده خارج شده و به دل طبيعت بزنيد اين نکات مهم را حتماً مرور کنيد…

بخش اول: رانندگي در صخره‌ها و شيب‌ها
يک آفرود ساده يا بسيار سخت؟ اين انتخابي بود که ما در جاده‌ي کوهستاني با آن روبرو شديم. ما از آن دسته افرادي نيستيم که از چالش ابايي داشته باشيم اما پس از تجربه کردن يک آفرود جدي و روبرو شدن با موانع سرسخت، با شک و ترديدهايي مواجه شديم. استاد آفرود آقاي آنتوني کليفتون تصميمات را مي‌گرفت و به تويوتا هايلوکس حاضر در تست‌ها فرمان مي‌داد.

اگرچه اکثر مالکان خودروهاي 4×4 هرگز تجربه‌اي مشابه با تجربه‌ي تويوتا هايلوکس ما نخواهند داشت اما به لطف آن چيزي که در خلال اين آزمون‌ها آموختيم مهارت بسيار بهتري پيدا کرديم. اين آموزش‌هاي پايه براي تمامي راننده‌ها با هر نوع مهارت آفرود مفيد هستند. همچون هميشه، بهترين راه براي آموختن جزئيات شروع از صفر و پيشرفت تدريجي و تمرين‌هاي سخت است.

توصيه‌هاي مهم رانندگي خارج از جاده (آفرود)
توصيه‌هاي مهم رانندگي خارج از جاده (آفرود)

شناختن خودروي خود
شناختن تجهيزات خود و سطح آگاهي‌ها موضوعي خوب براي شروع و يک مرحله اساسي و حياتي است. آيا خودروي شما به جعبه انتقال با دنده‌هاي پايين مجهز است؟ و اگر پاسخ مثبت است چگونه آن را فعال مي‌کنيد؟ آيا قفل ديفرانسيل‌هاي عقب، جلو و يا مرکزي داريد؟ از مزيت‌هاي استفاده از آن‌ها آگاه هستيد؟

يک آفرود پايه به شما کمک مي‌کند تا با خودروي خود آشنا شده و درعين‌حال ميزان اعتمادبه‌نفس خود را نيز تخمين بزنيد و سيستم‌هاي متنوعي را در سرعت‌هاي پايين بکار گيريد. يک تست ابتدايي درگير کردن تمامي سيستم‌ها به محض روبرو شدن با اولين مانع است اما مشکل اين است که شما توانايي‌هاي خودرو در هر تنظيم به خصوص را ياد نمي‌گيريد و هيچ‌يک باعث نمي‌شوند محدوديت‌هاي خودرو را بفهميد. اجتناب از اين اشتباه به شما اجازه مي‌دهد تا برخي از توانايي‌هاي خودرو را براي زماني که با شرايط واقعاً سختي مواجه مي‌شويد نگه‌داريد.

توصيه‌هاي مهم رانندگي خارج از جاده (آفرود)
توصيه‌هاي مهم رانندگي خارج از جاده (آفرود)

تجهيزات اضافي
اکثر اصلاحات خودروهاي آفرود به منظور زيبايي انجام مي‌شوند. در مقابل، آفرودرهاي جدي به دنبال استفاده از لاستيک‌هاي بزرگ‌تر و سيستم تعليق خاص هستند اما اين اصلاحات هزينه‌ي زيادي داشته و شايد باعث ابطال گارانتي خودروي شما شود.
موارد زير کم‌هزينه بوده و کاربردي هستند:
بهبود نقطه‌هاي جک زني زير خودرو.
يک جک آفرود کامل براي سهولت تعويض لاستيک‌ها.
کمپرسور الکتريکي باکيفيت براي باد کردن لاستيک‌ها و تنظيم فشار آن‌ها.
کيت ريکاوري کامل که شامل تسمه‌ها، زنجيرها و دستکش‌ها مي‌باشد.
تجهيزت پزشکي اوليه.

توصيه‌هاي مهم رانندگي خارج از جاده (آفرود)
توصيه‌هاي مهم رانندگي خارج از جاده (آفرود)

7 نکته مهم رانندگي
آفرودهاي فصلي هميشه در ابتدا دور و بر مانع مي‌گردند تا بهترين خط براي کمترين مقاومت و پايين‌ترين شانس آسيب خودرو را پيدا کنند. اين موضوع را در هنگام مواجه با زمين‌هاي صخره‌اي و موج‌دار به ياد داشته باشيد.
فشار پايين‌تر لاستيک براي بهبود کشش: ما فشار لاستيک هايلوکس براي سطوح صخره‌اي را به 1.1 بار کاهش داديم. اين امر به لاستيک اجازه مي‌دهد تا قالب و فرم صخره‌ها را به خود گرفته و درعين‌حال فشار کافي براي دوري از لغزش در زمان گردش فرمان را داشته باشد.
آهسته راندن تا حد ممکن: اين کار شانس آسيب را به حداقل مي‌رساند و به چرخ‌ها اجازه مي‌دهد تا تماس خود با سطح زمين را حفظ کنند. ما اکثراً از دنده‌هاي سنگين اول و دوم در مواجه شدن با شديدترين موانع استفاده مي‌کرديم و اين کار باعث ايجاد کشش کافي مي‌شد.
عبور از صخره: شايد بردن لاستيک روي يک صخره بزرگ کاري عجيب به نظر برسد اما مزيت‌هاي زيادي براي اين کار وجود دارد. با عبور از روي يک صخره، ارتفاع کف خودرو از زمين افزايش يافته و شانس کمي براي برخورد رکاب با سنگ و همچنين سايش ديواره‌هاي لاستيک با لبه‌هاي تيز صخره وجود خواهد داشت.
درگير کردن قفل ديفرانسيل: تنها زماني که در سطوح لغزنده حرکت مي‌کنيد اين کار باعث بهبود کشش خواهد شد. به ياد داشته باشيد با اين کار شعاع گردش خودرو تحت تأثير قرار خواهد گرفت. هايلوکس يک قفل ديفرانسيل الکترونيکي دارد که فعال/غيرفعال کردن آن آسان است.
استفاده از قدرت زياد تنها در زماني که زمين روبرو بسيار لغزنده است: نيروي زياد تنها براي حرکت آني موردنياز خواهد بود. قدرت زياد مي‌تواند منجر به آسيب خودرو شود.

توصيه‌هاي مهم رانندگي خارج از جاده (آفرود)
توصيه‌هاي مهم رانندگي خارج از جاده (آفرود)

در موقع پايين آمدن از تپه از کنترل نزول تپه استفاده کنيد: اگر خودروي شما به اين سيستم مجهز است، پايين‌ترين نسبت دنده را انتخاب کرده و به خودرو اجازه دهيد با کنترل الکترونيکي چرخ‌ها از تپه پايين آيد. بهترين تمرين اين است که پاي خود را نزديک پدال ترمز نگه داريد تا در مواقع افزايش سرعت خودرو آن را کنترل کنيد.
هرگز بدون خودرويي پشتيبان وارد زمين‌هاي سرسخت نشويد: بدون حضور خودرويي که بتواند در مواقع ضروري شما را حمايت کنيد شايد به دردسر بيفتيد؛ مخصوصاً اگر پوشش تلفن همراه در آن منطقه وجود نداشته باشد.

بخش دوم: رانندگي در شن و ماسه
در اينجا توصيه‌هاي پايه براي اين نوع از آفرود را شرح داده‌ايم…
رانندگي در ساحل آفريقاي جنوبي از سال 2001 ممنوع شده اما هنوز هم مکان‌هاي زيادي براي طرفداران آفرود وجود دارد که مي‌توانند خودروهاي خود را وارد سخت‌ترين زمين‌ها بکنند. يکي از مکان‌ها تپه‌هاي شني آتلانتيس است. ما از سوي تويوتا براي تست مهارت‌هايمان دعوت شديم و در آنجا يک تويوتا فورچونر انتظار ما را مي‌کشيد.
مقدمه ای بر آفرود
توصيه‌هاي مهم رانندگي خارج از جاده (آفرود)

نکات ضروري زير را حتماً به ياد داشته باشيد:
اگر تازه‌کار هستيد هرگز به تنهايي در زمين‌هاي شني رانندگي نکنيد. همراهي يک تيم مي‌تواند توصيه‌هايي کارشناسي و کمک‌هاي ضروري را با خود به همراه داشته باشد.

فشار باد لاستيک‌ها کمتر باشد زيرا باعث پهن‌تر شدن اندک آن‌ها مي‌شود. يکي از متخصصان اين رشته فشار 1.2 بار را براي چرخ‌هاي جلو و فشار 0.9 بار را براي کشش چرخ‌هاي عقب پيشنهاد مي‌کند. در زمان مسابقه، تمامي شرکت‌کنندگان فشار لاستيک‌ها را به 0.8 بار کاهش دادند و از موانع واقعاً سختي عبور کردند. خوشبختانه تمامي لاستيک‌ها سالم باقي ماندند.
کنترل کشش را خاموش کنيد تا از توقف تحويل قدرت در زمان هرزگردي چرخ‌ها جلوگيري شود.

قفل ديفرانسيل براي حداکثر کردن کشش در شن و ماسه بسيار مفيد است اما باعث تأثير منفي روي دور زدن خودرو مي‌شود.
حرکت آني يک موضوع کليدي براي آفرود در شن و ماسه است. از سرعت کافي براي عبور مناسب خودرو از روي شن‌ها استفاده کنيد. دور پيشرانه را نسبتاً بالا نگه داريد تا از وجود قدرت کافي در مواجه با مسيرهاي سخت مطمئن شويد. هميشه در ابتدا دور و بر محيط قدم بزنيد تا از نقاط کور آگاهي پيدا کنيد. به ياد داشته باشيد شناختن مسيرهاي شني تنها با تجربه ميسر خواهد شد.

تلاش کنيد در زواياي صحيح از پستي و بلندي‌هاي شني عبور کرده و براي جلوگيري از چپ کردن چرخ‌هاي جلو را مستقيم نگه داريد.
زماني که خودرو از حرکت باز ايستاد، براي جلوگيري از فرو رفتن چرخ در شن فوراً گاز دادن را متوقف کنيد.

هميشه براي حرکت آسان خودرو را در بخش نزولي شن‌ها پارک کنيد. هرگز در زمان‌ گير افتادن تقلا نکنيد بلکه از جاذبه براي ايجاد حرکت آني و خارج شدن از شرايط بد کمک بگيريد. زماني که مجبور شديد خودرو را روي شن‌ها متوقف کنيد به ياد داشته باشيد که قبل از خاموش کردن خودرو کمي آن را تغيير جهت داده نگه داريد. اين امر باعث جمع شدن شن‌ها و شروعي آسان‌تر مي‌شود.
رانندگي در شن زماني که خيس يا سرد باشد بسيار آسان‌تر است. رانندگي در شن‌هاي گرم براي افراد تازه‌کار مي‌تواند بسيار چالش‌برانگيز باشد.

دنده سنگين يا سبک؟
تصور عمومي اين است که دنده سبک معمولاً براي رانندگي در شن بهتر است زيرا تمرکز روي حرکت آني مي‌باشد. البته چندين مزيت براي استفاده از دنده سنگين در شن و ماسه وجود دارد: سيستم‌هاي کنترل پايداري و کشش خودروهاي آفرود مدرن تنها در دنده سنگين به‌طور کامل خاموش مي‌شوند. از دنده سوم و بالاتر در زماني که حرکت آني نياز است استفاده کنيد.
همچنين ممکن است قفل ديفرانسيل تنها در دنده سنگين در دسترس باشد. اولين دنده سبک شايد براي رانندگي تکنيکي در شن و ماسه بيش از سبک باشد.

بنزيني يا ديزلي؟
اگر تنها هدف شما فتح شن‌ها بوده، يک پيشرانه‌ي حجيم بنزيني بهترين انتخاب است (البته در زمان نزديک شدن به پمپ‌بنزين گريه خواهيد کرد) زيرا: محدوده‌ي وسيع‌تر دور پيشرانه بنزيني به راننده اجازه مي‌دهد قدرت بيشتري در اختيار داشته باشد. پيشرانه‌هاي بنزيني بزرگ قدرت بيشتري نسبت به نمونه‌هاي توربوديزل دارند و اين موضوع در شن و ماسه موردنياز است. تحويل قدرت در اين پيشرانه‌ها نرم‌تر بوده و کنترل اين خودروها آسان‌تر است.

دستي يا اتوماتيک؟
راننده‌هاي ماهر اکثراً از گيربکس‌هاي دستي براي حفظ و کنترل قدرت پيشرانه استفاده مي‌کنند. هرچند، شما نياز داريد تا در مواجه با هر مانع دنده‌ي مناسب را انتخاب کنيد. يک دنده‌ي اشتباه مي‌تواند باعث گير افتادن خودرو شود. گيربکس اتوماتيک مي‌تواند براي رانندگان تازه‌کار مناسب باشد و به آن‌ها اجازه دهد که بجاي انديشيدن به استفاده از دنده درست و کنترل کلاچ، روي حفظ مسير رانندگي و حرکت آني تمرکز کنند.

اميدواريم اين توصيه‌هاي کليدي بتوانند در زمان آفرود رفتن به درد شما بخورند. يک نکته‌ي کليدي ديگر اينکه در زمان حضور در طبيعت و انجام يک آفرود توجه ويژه‌اي به حفظ محيط‌زيست داشته باشيد

منبع: پدال نیوز.
توصيه‌هاي مهم رانندگي خارج از جاده (آفرود)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top