اگر نگاهی به تولیدات این روزهای اکثر خودروسازان دنیا بیاندازید، حتما چندین محصول متنوع را در کلاس شاسی بلند و کراس اوور مشاهده میکنید. قدمت تولید خودروهای شاسی بلند و یا به اصطلاح SUV به چند دهه قبل باز میگردد اما نمونه های موسوم به کراساوور را میتوان اعضای نسبتا جدیدی در حوزه خودرو قلمداد کرد که علاقه مندان بسیاری را به خود جلب کرده و سرعت رشد فوق العادهای دارند.
تفاوت خودروی شاسی بلند با خودروی کراس اوور چیست؟
اگر نگاهی به تولیدات این روزهای اکثر خودروسازان دنیا بیاندازید، حتما چندین محصول متنوع را در کلاس شاسی بلند و کراس اوور مشاهده میکنید. قدمت تولید خودروهای شاسی بلند و یا به اصطلاح SUV به چند دهه قبل باز میگردد اما نمونه های موسوم به کراساوور را میتوان اعضای نسبتا جدیدی در حوزه خودرو قلمداد کرد که علاقه مندان بسیاری را به خود جلب کرده و سرعت رشد فوق العادهای دارند. درواقع شور و اشتیاق و تقاضای بالای خریداران نسبت به کراس اوورها باعث شده تا این روزها خودروسازان سرمایه گذاری های کلانی را برای توسعه و تولید این کلاس از محصولات انجام دهند. اما شاید خیلی وقت ها مشتریانی که قصد خرید خودرویی با ابعاد نسبتا بزرگ دارند، بر سر این موضوع که کدام یک از این خودروها با توجه به نیاز آنها مناسب تر و بهتر است، سردرگم شده باشند. در این مطلب موتوتل قصد داریم بهطور خلاصه به تفاوت اصلی این دوکلاس از خودروها اشاره کنیم و اینکه هرکدام برای چه کاربری هایی مناسب تر هستند.
بسیاری از مردم همچنان فکر میکنند که خودروسازان برای فروش بالاتر محصولات خود دست به یک ترفند تبلیغاتی بازاریابی زده اند و با خلق یک واژه جدید برای دسته ای نسبتا کوچکتر از خودروهای شاسی بلند، با عنوان “کراساوور”، سعی در فروش تولیدات جدید خود دارند و در اصل تفاوت خاصی بین این دو کلاس وجود ندارد. اما باید گفت این طرز فکر کاملا اشتباه است و کراس اوورها با داشتن تفاوتهایی اساسی از لحاظ ساختاری و فنی، برای کاربری هایی نسبتا متفاوت که به نوعی بین خودروهای سواری و شاسی بلندها قرار میگیرند، طراحی شدهاند.
تفاوت های اصلی بین این دوکلاس با هدف تعیین شده برای تولید هریک از آنها شروع میشود که در نتیجه باید ابتدا به پلتفرم های استفاده شده در ساخت مراجعه کرد. درواقع در این مرحله صحبت از شاسی های این دو کلاس است که در ساخت یکی از شاسی خودروهای سدان و در دیگری از شاسی بزرگتر وانت های پیکاپ یا کامیونتها استفاده شده است. کراساوورها برای اینکه کیفیت سواری و راحتی آنها در سطح خودروهای سدان باشد، معمولا از شاسی این دسته از خودروها بهره بردهاند اما از طرف دیگر برای اینکه SUV ها بتوانند برای اهداف تعیین شده ای همچون نمایش قدرت بالا، رانندگی در شرایط سخت و آفرود، فضای بیشتر و جابهجا کردن وسایل از طریق یدک کشیدن به خوبی ایفای نقش کنند، برای آنها شاسی بزرگتر با ساختاری متفاوت در نظر گرفته شده است.
تولید خودروهای کراس اوور با معماری یک پارچه همراه است. یعنی دقیقا مشابه خودروهای سواری، بدنه خودرو و فریم اصلی آن به صورت یک تکه(Unibody) تولید میشوند. اما در خودروهای شاسی بلند بدنه خودرو برروی فریم اصلی سوار میشود (Body on Frame) ، یعنی این دو قسمت ابتدا دو بخش مستقل و جدا از هم هستند که بعدا به هم متصل میشوند. مزیت اصلی طراحی یک تکه در کراس اوورها این است که منجر به سبکتر شدن وزن کلی سازه شده و درنتیجه مصرف سوخت بهینه، چابکی بالا و راحتی سواری را به ارمغان میآورد. اما ساختار دوتکه در خودروهای شاسی بلند منجر به استحکام، استقامت و دوام بسیار بالاتر، مخصوصا در شرایط رانندگی دشوار و آفرود میشود.
یک تصور رایج که بین خیلی از افراد وجود دارد، این است که آنها فکر میکنند هرچه یک خودروی شاسی بلند بزرگتر و سنگینتر باشد، ایمنی آن در تصادفات بالاتر است. اما باید گفت که این مورد فقط در شرایطی خاص صحت دارد و نمیتوان اکثر مواقع به آن استناد کرد. به واسطه ساختار این خودروها، هنگامی که تصادفی در سرعتهای پایین اتفاق میافتد، خسارت کمتری به مجموعه خودرو در مقایسه با کراس اوورها وارد میشود و تعمیرات آنها نیز ساده تر و نسبتا کم هزینه تر انجام میگیرد. اما در تصادفات سنگین که در سرعت های بالا رخ میدهد، شاسی و بدنه کراس اوورها طوری مهندسی شده اند که همانند خودروهای سواری، نقاط ضربه گیر در آنها بیشتر بوده و شدت ضربه کمتری به داخل خودرو و سرنشینان منتقل میشود. بنابر این شاید در این گونه تصادفات کراس اوورها خسارت بسیار بالاتری را متحمل شوند، اما احتمال حفظ سلامتی سرنشینان خودرو بالاتر از SUVها در شرایط مشابه است.
در سالهای اخیر شاهد تشابهات نسبتا زیادی بین این دو کلاس از خودروها هستیم اما برای انتخاب یکی از بین کراس اوور یا شاسی بلند، همه چیز به نحوه کاربری و نیازهای خریدار از یک خودرو باز میگردد. استفاده از مواد سبکی همچون آلومینیوم در ساختار بسیاری از شاسی بلندهای امروزی باعث شده تا هم مصرف سوخت آنها بهبود چشمگیری یابد و هم اینکه قابلیتهای رانندگی نسبتا نرم در خیابان و جاده در کنار عملکردهای خوب آفرود حاصل شود. از طرفی بعضی کراس اوورها نیز به برخی مشخصات SUVها، همچون سیستم چهار چرخ متحرک، قفل شدن دیفرانسیل ها و تنظیم ارتفاع رانندگی مجهز شدهاند که بدین ترتیب میتوان گفت به نوعی محدودیتهای ساختار طراحی یکپارچه سنتی را کنار زده اند. بنابراین اگر کاربری هایی همچون طبیعت گردی، عبور از مسیرهای ناهموار، جابجایی قایق تفریحی یا وسایلی از این دست مد نظرتان است، خودروهای شاسی بلند برای شما مناسب تر به نظر میرسند. اما اگر به خودرویی برای انجام کارهای روزانه درون شهری، مسافرتهای بین شهری و همینطور رفتن به کمپهای تفریحی معمولی احتیاج دارید، بدون شک باید به سراغ کراساوورها بروید.