اسنورکل، لوله تنفسی خودروهای آفرود چيست و چگونه کار میکند؟

خودرو بانک/ در صنعت خودروسازي، اصطلاحات و سيستم‌هاي زيادي وجود دارد که خيلي از مخاطبان آشنايي کافي با آنان ندارند، مثل لوله‌هاي تنفس ماشين‌هاي آفرودي يا به اصطلاح ” اسنورکل ” که کمتر کسي به آنان توجه مي‌کند، در حالي که يک عضو حياتي براي ماشين‌هاي آفرودي به شمار مي‌روند. به همين دليل امروز تصميم به بررسي آن گرفتيم تا شما هم با اين قطعه حياتي ماشين‌هاي آفرودي بيشتر آشنا شويد.
– لوله تنفس (اسنورکل) چگونه کار مي‌کند؟

اسنورکل آفرود
اسنورکل آفرود

هنگامي که اسنورکل يا به عبارتي لوله تنفس به ماشين‌هاي چهارچرخ محرک و آفرود نصب مي‌شود، مجراي ورودي هوا تا سقف بالا مي‌رود و بجاي اينکه هواي مورد نياز موتور بدون واسطه از زير کاپوت تامين شود، توسط اسنورکل از ارتفاعي بالاتر تامين مي‌شود که در ماشين‌هاي چهارچرخ محرک آفرودي دو مزيت اصلي دارد.
1- دسترسي بهتر به هواي تميز در ارتفاع بالاتر از محفظه موتور
2- جلوگيري از مکش آب هنگام عبور از رودخانه‌ها که در ماشين‌هاي چهارچرخ محرک آفرودي زياد ديده مي‌شود

– هدف از بکارگيري اسنورکل

مزيت‌هايي که در بخش قبل گفتيم، مي‌تواند اهداف اصلي استفاده از اسنورکل باشد، يعني جلوگيري از نفود آب به اتاق احتراق به هنگام عبور از رودخانه و همچنين تامين يک هواي تميز با گرد و غبار کمتر به هنگام آفرود نوردي مواردي هستند که به عنوان اهداف اسنورکل شناخته مي‌شوند، ولي در کنار اين دو مورد، تامين هواي خنک هم مي‌تواند يکي از اهداف استفاده از اسنورکل باشد، زيرا بخشي از سيستم خنک کاري اتومبيل وابسته به جريان هوا در سرعت‌هاي بالاست. اما خودروهاي آفرودي معمولا با سرعت بسيارکم آفرود نوردي مي‌کنند و از طرفي ديگر هم فشار بالايي بر روي پيشرانه آنان وجود دارد که باعث گرم شدن موتور شده و سيستم خنک کاري هم عملکرد مطلوب خود را وابسته به سرعت‌هاي بالا مي‌داند، به همين دليل استفاده از اسنورکل مي‌تواند به مکش هواي خنک و تازه کمک کند.

اسنورکل آفرود
اسنورکل آفرود

– انواع اسنورکل

1- اسنورکل Ram
اين نوع اسنورکل شکل ظاهر و ساختمان نسبتا ساده‌اي دارند و تميز کاري آنان هم بسيار ساده خواهد بود. زماني که خودرو ثابت است، هوا به طور عادي به داخل سيلندرها مکيده مي‌شود و فيلترهاي هوا وظيفه رطوبت گيري و حذف گرد و خاک را برعهده مي‌گيرند، ولي وقتي دور موتور و قدرت مکش افزايش پيدا مي‌کند، به علت زاويه 90 درجه پخ دار ورودي اين نوع اسنورکل، هواي ورودي هم با شدت بالايي به داخل سيلندرها مکيده شده و باعث مي‌شود که رطوبت و ذرات معلق هوا به ديواره‌هاي اسنورکل برخورد کند و در اطراف اسنورکل جمع شوند که خيلي راحت و ساده قابل تميز شدن هستند.

2- اسنورکل Vortex
اين نوع اسنورکل ساختمان پيچيده‌تري دارد و معمولا شبيه به قارچ ساخته مي‌شوند که دليل اصلي شکل ظاهري آنان بکارگيري يک توربين و وظيفه محول شده به آن است. در زمان توقف هواي مورد نياز سيلندرها به صورت عادي از مجراهاي زيرين اسنورکل تامين مي‌شود، ولي وقتي دور موتور بالا رفته و نيروي مکش هوا زياد مي‌شود، هواي مورد نياز موتور هم با شدت جريان بالاتري وارد اسنورکل شده و همين موضوع باعث چرخش توربين اسنورکل و ايجاد يک گرداب در بالاي آن مي‌شود. حال اين گرداب ذرات گرد و غبار و همچنين رطوبت موجود در هوا را به سمت ديواره‌هاي اسنورکل پرتاب مي‌کند و هواي خالص را به سمت سيلندرهاي اتومبيل هدايت مي‌کند. البته از اسنورکل تا منيفولد هواي موتور فيلترهاي گوناگوني کار شده است تا تميزترين هواي موجود وارد سيلندرها شود.

اسنورکل آفرود
اسنورکل آفرود
اسنورکل، لوله تنفسی خودروهای آفرود چيست و چگونه کار میکند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top