آفرود تفریحی و آفرود حرفه ای

با بیشتر شناخته شدن و پیشرفت آفرود و استقبال فراوانی که توسط علاقه مندان از آن صورت گرفت، به مرور زمان و کم کم از شکل صرفا تفریحی خودش خارج شد و پا را فراتر نهاد و وارد عرصه رقابت شد. و چون پیشرفت آن به صورت اصولی و با چهارچوب های استاندارد خاصی پیش رفت، کم کم جنبه ی ورزشی به خودش گرفت. تقریبا می توان گفت هر نوع فعالیت دارای چهارچوبی که دارای شرایط لازم برای برگزاری مسابقات و رقابت ها باشد را می توان زیر گروه فعالیت های ورزشی دانست. و بدین ترتیب آفرود هم وارد این مجموعه شد. و حالا به عنوان یک ورزش با اصول و قواعد خاص خودش شناخته شده است.

بطور کلی آفرود به دو دسته ی کاملا مجزا تقسیم بندی می شود. دسته ی اول مربوط می شود به آفرود “طبیعت‌گردی” که همان راندن در مناطق مختلف اعم از کویری، سنگلاخی و غیره است… و هیچ رقابتی در آن صورت نمی گیرد و تنها به قصد ماجراجویی و لذت از ناشناخته ها به سبک آفرود است.

دسته ی دوم یا “آفرود مسابقه ای” همانطور که از نامش پیداست جنبه های رقابتی در آن مطرح بوده و شرکت کنندگانی دارد که برای دریافت امتیاز بیشتر تلاش کرده و با هم رقابت می کنند.

آفرود تفریحی و آفرود حرفه ای
آفرود تفریحی و آفرود حرفه ای

تیم آفرود سفرنورد

مسابقات آفرود یکی از زیر مجموعه های مسابقات اتومبیلرانی است، با این تفاوت که آفرود در پیست هایی که دارای دشواری مسیر هستند برگزار می شود. نه در مسیر های هموار و ساخته شده! و خودروی مناسب برای این مسابفات خودرو های شاسی بلند هستند.

مسابقات ویژه ی آفرود در تمامی شهر های ایران تقریبا برگزار شده و استاندارد های آن نیز خوشبختانه در سطح استاندارد های جهانی و بین المللی می باشد، و توانمندی رانندگان آفرود و ماشین هایشان نیز چیزی کم از مسابقات و رقابت های بین المللی ندارد.

سرپرستی و برگزاری مسابقات آفرود تحت نظارت فدراسیون اتومبیلرانی و فدراسیون گردشگری قرار دارد و از قواعد و ضوابط خاص خودش برخوردار است و به برندگان این

مسابقات نیز جوایز ارزشمند و قابل توجهی اهدا می شود.

 

آفرود تفریحی و آفرود حرفه ای
آفرود تفریحی و آفرود حرفه ای

البته لازم به ذکر است که آفرود نیز همانند بسیاری از رشته های ورزشی مشکلات مخصوص به خودش را دارد. از جمله ی این مشکلات نداشتن پیست های حرفه ای مناسب و تامین بودجه نشدن از طریق نهاد های دولتی است. به همین دلیل تمامی آفرودرها یا همان ( آفرود نوردان ) ، تجهیزات و امکانات مورد نیازشان برای شرکت در مسابقات را، خودشان تامین می کنند، و توسط ارگان یا سازمان خاصی تامین بودجه و ساپورت مالی نمی شوند. اما با تمام این اوصاف آفرودرهای ایرانی با پشتکار و تلاش ها و هزینه ی شخصی خودشان موفق شده اند به عنوان یکی از مدعیان این رشته ورزشی در رقابت های بین المللی آفرود بدرخشند. از جمله آفرودرهای موفق و پر آوازه ی ایرانی که بطور مداوم در رقابت های بین المللی شرکت می کند، آقای “پرویز شه بخش” می باشد، که جز شرکت کنندگان بلوچ ایرانی ست. و در رقابت های جهانی بسیاری از جمله رقابت های آفرود داکار پاریس حضور داشته است.

تحریریه سفرنورد

آفرود تفریحی و آفرود حرفه ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top