آفرود رکستون مناسب برای سفر

مجله تخت گاز/ زماني پاترول يکه تاز بازار شاسي‌بلندهاي ايران بود و هنوز خودروسازان ديگر کره‌اي نظير کيا و هيونداي وارد بازار ايران نشده بودند. سال‌ها طول کشيد تا خودرويي با نام موسو از محصولات شرکت سانگ‌يانگ کره به بازار ايران پا نهاد. موسو تعريف ديگري از يک SUV بود. امکانات و راحتي اين خودرو به‌خصوص در تردد شهري سبب شد کم‌کم حتي ارگان‌ها و سازمان‌هاي دولتي نيز به ليست مشتريان آن افزوده شوند.

اما ديري نپاييد که موسو از چرخه بازار خارج و پس از آن کوراندو توسط شرکت بن رو وارد بازار شد. شرکتي که دو محصول از سانگ‌يانگ را روانه بازار ايران ساخت. در سال‌هاي اخير رامک‌خودرو باز هم به سراغ برند سانگ‌يانگ رفته است. تا چند مدل جديد شاسي بلند از محصولات اين برند را راهي بازار کند.

سانگ يانگ به عنوان نخستين خودروساز کره جنوبي شناخته مي‌شود و بيش از 60 سال قدمت دارد. چندي پيش به همت شرکت رامک خودرو فرصتي دست داد تا مدل رکستون را به منظور يک آزمون چند ساعته در اختيار داشته باشيم.

رکستون در سال 2001 توسط موسسه طراحي معروف ايتاليايي، ايتال‌ديزاين و توسط Giorgietto Giugiaro طراحي شد. اين خودرو که تا سال 2006 با همين شکل و شمايل به توليد رسيد، درسال 2006 با يک فيس‌ليفت جديد با نام رکستون II وارد بازار شد. اين خودرو در بخش فني از تکنولوژي مرسدس بنز بهره‌مند است.
مدلي که در ايران عرضه مي‌شود، از قلب تپنده 220 اسب‌بخاري مرسدس‌بنز سود مي‌برد که قادر به توليد 312 نيوتن متر گشتاور است. البته در بازار جهاني چند پيشرانه ديگر هم در ليست موتورهاي رکستون وجود دارد که از جمله آن‌ها مي‌توان به يک پيشرانه ديزلي اشاره کرد. لازم به‌ذکر است که نمونه 2013 اين خودروي کره‌اي با طراحي و فيس‌ليفت جديدتري روانه بازار شده که نام آن رکستون W است.

خطوط ايتاليايي

اصولا خودروهايي که به دست ايتاليايي‌ها طراحي مي‌شوند، دو دسته هستند؛ يا بسيار پيچيده و پر هيجان‌اند و يا ساده و پويا. فلسفه طراحي رکستون را بايد بر اساس روش دوم دانست. نماي کلي آن با استفاده از خطوط سيال و دوار شکل گرفته که ايتاليايي‌ها استاد استفاده از آن هستند.

در نماي جلو چراغ‌ها ايستاده طرح شده‌اند و علي‌رغم شمايل گردشان در بخش فوقاني، در قسمت پايين ناگهان کاملا هندسي و صاف مي‌شوند. دقيقا در بالاي چرغ‌ها روي گلگير يک برآمدگي و در کنار آن و روي درب موتور يک فرورفتگي وجود دارد. ادغام اين خطوط و اشکال سبب شده خودرو تنومندتر به نظر برسد. جلوپنجره نيز کرومي و شبيه به محصولات مرسدس بنز است.

سپر رکستون دو پرژکتور را ميزباني مي‌کند و طرحي ساده دارد. بخشي که به القاء حس قدرت در اين خودرو کمک شاياني مي‌کند، لبه گلگيرهاي برآمده آن است که بخشي از آن‌ها تا لبه‌هاي سپر نيز ادامه دارد. اين قسمت بر خلاف توليدات شاسي بلندسازان وطني که يک تکه پلاستيک بي‌رنگ و بي‌کيفيت را روي بدنه با کيفيت پايين مونتاژ مي‌کنند، بسيار با دقت مونتاژ شده و بايد کمي دقيق به آن نگاه کنيد تا متوجه شويد اين قطعه جزئي از بدنه نيست و روي آن مونتاژ شده است!

آفرود رکستون
آفرود رکستون

ترکیب بدنه

به نماي جانبي که مي‌رسيد نخستين بخشي که به چشم مي‌خورد ستون D عقب است که به شکلي جالب رو به جلو خميده شده و به علت قطر زيادش بسيار مستحکم به نظر مي‌رسد. شيشه‌ها نيز سطحي گسترده و ارتفاع مناسبي دارند، از اين رو به نظر مي‌رسد ديد سرنشينان به اطراف خوب باشد؛ اما قضاوت نهايي در مورد ديد سرنشينان بماند تا زماني که وارد کابين شويم. چند قدمي حرکت مي‌کنيم تا به پشت خودرو برسيم.

شايد ترکيب جلوپنجره و چراغ‌ها در نماي جلو چندان همگون نباشد،‌ اما با نگاهي به نماي عقب آن را فراموش خواهيد کرد. يک اسپويلر جذاب با دو پايه که روي شيشه ايستاده‌اند در بالاترين بخش شيشه قرار دارد. شيشه عقب در قسمت پايين کمي خم شده و در کناره‌ها نيز کمي به سمت جلو پيشروي کرده است.

در زير سپر خوش فرم رکستون نيز دو نوار شب رنگ قرمز رنگ قرار دارد. در يک قضاوت کلي در خصوص طراح ظاهري رکستون بايد گفت: «خودرويي است که بايد به نماي جلوي آن عادت کنيد ولي در نماي جانبي و به خصوص عقب طرحي زيبا دارد.»

کابين و آپشن‌ها

درب کابين را که باز مي‌کنيد با فضايي حجيم روبه‌رو مي‌شويد، به‌طوري که دوستي با قد 188 سانتي‌متر هم در صندلي عقب بسيار راحت بود. در رديف سوم نيز اگر توقعتان را کمي پايين بياوريد مشکل خاصي جز کاهش ديد به علت قطر ستون D، نخواهيد داشت. صندلي‌ها روکشي از جنس چرم طبيعي دارند و به گرمکن نيز مجهز هستند تا انتقادي براي گفتن باقي نماند. اما روکش فرمان و قطعات چوبي دور آن طبيعي هستند. لمس فرمان حساس به سرعت با اين کيفيت هم در نوع خودش حس خاصي به انسان منتقل مي‌کند.

آفرود رکستون
آفرود رکستون

در دو سمت فرمان کليدهاي کنترل سيستم صوتي رديف شده‌اند و در بالاترين بخش نيز دو کليد مثبت و منفي مربوط به تعويض دنده قرار دارد. سمت راست و چپ فرمان دکمه‌هاي تنظيم نور چراغ‌ها، برف پاک‌کن و کروزکنترل نصب شده‌است. شيشه بالابرها و دکمه‌هاي تنظيم آينه‌ها نيز در جلوي محل استراحت آرنج بر روي در قرار دارند. در همين بخش مي‌توانيد تنظيمات 8 جهته صندلي راننده را در 3 حافظه ذخيره کنيد که البته شامل تنظيم ارتفاع فرمان نيز مي‌شود. سرنشين جانبي راننده نيز مي‌تواند صندلي خود را در 4 جهت تنظيم کند.
آينه‌ها برقي و حساس به نور ECM هستند به‌طوريکه در هنگام برخورد نور شديد، تيره مي‌شوند تا بازتاب نور در آن‌ها خللي در ديد راننده ايجاد نکند. اين تکنولوژي به‌خصوص هنگام رانندگي در شب مي‌تواند بر ايمني رانندگي بيفزايد. ديد آينه‌هاي جانبي بسيار خوب است و در زير نيز مجهز به چراغ هستند تا به ديد در شب کمک کنند.

در وسط کنسول مياني صفحه نشان‌دهنده سيستم رهياب ماهواره‌اي و سيستم صوتي قدرتمند با قابليت پخش DVD قرار دارد. سيستم صوتي با 6 بلندگو و 2 آمپلي فاير قدرت و کيفيت بالايي دارد. همچنين در اين قسمت سيستم تهويه مطبوع با قابليت کنترل رطوبت و کيفيت هوا نصب شده است.

سامانه هوشمند کنترل در سراشيبي HDC

(Hill Descent Control) و …نيز در کنسول مياني قرار دارند. شيشه‌ها و سانروف مجهز به سيستم ايمني تشخيص مانع هستند که در صورت تشخيص از حرکت باز مي‌ايستند. براي سرنشينان عقب نيز امکان تنظيم جداگانه سيستم تهويه مطبوع وجود دارد.
چراغ‌هاي جلو علاوه بر قابليت تنظيم نور مجهز به سنسور نور هستند و به‌طور اتوماتيک روشن مي‌شوند. از جمله ديگر امکانات اين شاسي بلند کره‌اي مي‌توان به شيشه سولار (اشعه مضر نور خورشيد)، کروز کنترل و صندلي‌هاي تاشونده رديف دوم و سوم به‌علاوه سنسورهاي عقب و جلو، برف پاک‌کن مجهز به سنسور باران و سيستم يخ زدايي، چراغ‌هاي مه‌شکن جلو وعقب، سيستم Easy Access و… اشاره کرد.

در کل کيفيت قطعات به‌کار رفته در کابين به‌خصوص قطعات پلاستيکي، مناسب ارزيابي مي‌شود و مونتاژ آن‌ها با دقت صورت گرفته است.
ارگونومي کابين اگرچه در حدواندازه خودرويي همچون تويوتا پرادو نيست اما به هيج وجه کسل کننده هم نخواهد بود. به هر حال اگر مي‌خواهيد خودرويي را با آن مقايسه کنيد بهتر است ابتدا نگاهي هم به برچسب قيمتشان بياندازيد.

ايمني سطح بالا

رکستون مورد آزمون علاوه بر آپشن‌هايي که در بالا ذکر شد، در مقوله اميني نيز چيزي کم و کسر ندارد. رکستون براي راننده و سرنشين کناري 4 ايربگ شامل ايربگ‌هاي جلو و پرده‌اي را تدارک ديده است و براي ايمني بيشتر کابين قسمت عقب هم مجهز به ايربگ‌هاي پرده‌اي شده‌است که درستون‌ها نصب شده‌اند. ترمزهاي ديسکي اين خودرو به وسيله سيستم ضد قفل ABS و سيستم توزيع الکترونيکي نيروي ترمز EBDحمايت مي‌شوند.

سيستم پايداري الکترونيکي ESP هم از ديگر تجهيزات ايمني فعال اين اين خودرو محسوب مي‌شود. از جمله ديگر امکانات ايمني فعال رکستون مي‌توان به سيستم ضد واژگوني ARP و سيستم کنترل سرعت خودرو در سراشيبي HDC اشاره کرد. کمربندهاي ايمني قابليت پيش‌کشندگي و محدوديت فشار را دارند.

درون درب‌هاي خودرو نيز ميله‌هاي محافظ تصادف نصب شده و شاسي اين کره‌اي 7 نفره از نوع نردباني است که اين شاسي در نقاطي که مورد استرس و تنش بيشتر قرارد دارد تقويت شده است. اين تنش‌ها مخصوصا در مسيرهاي آفرود بيشتر بوده و به همين دليل شاسي اين خودرو به صورت سه لايه و آلياژ فوق صلب طراحي و ساخته شده است.

فراتر از انتظار

براي تست آفرود تصميم گرفتيم رکستون را به قسمتي از رودخانه لواسان ببريم. حرکت به سمت لواسان دو مشخصه مثبت داشت، ابتدا مي‌شد هم در اتوبان و هم در مسيرهاي پيچ‌درپيچ هندلينگ خودرو را به چالش کشيد. و در مرحله دوم با توجه به بافت جغرافياي منطقه مي‌شد به قابليت‌هاي آفرود اين خودرو پي برد. در طول اتوبان، موتور 2/3 ليتري 6 سيلندر خطي مرسدس بنز بسيار روان دور مي‌گرفت.

جعبه دنده 5 سرعته تيپ‌ترونيک رکستون با آنکه مکث کوتاهي در هنگام تعويض دنده داشت، از دور 3000 به بعد شتاب ثانويه خوبي در اختيار راننده قرار مي‌داد.

گيرباکس دنده‌هاي معکوس را در دور 6 هزار تعويض مي‌کند و يک شتابگيري يک نواخت را پديد مي‌آورد. اما قدرت واقعي پيشرانه و جعبه دنده مرسدس بنز زماني پديدار مي‌شود که شيفتر خوش‌دست گيرباکس را بر روي حالت دستي قرار دهيد. در اين حالت مي‌توانيد براي تعويض دنده از کليدهاي روي فرمان نيز استفاده کنيد. البته تعويض دنده با شيفتر گيرباکس هم ميسر است اما در شرايط متفاوت!

آفرود رکستون
آفرود رکستون

در خودرويي همچون 206 تيپ 6 براي تعويض دنده در حالت دستي بايد شيفتر گيرباکس را کمي به جلو و يا عقب حرکت بدهيد. اما در رکستون در کنار قسمت بالايي يک کليد وجود دارد که مي‌توانيد با انگشت شستتان آن را به جلو و عقب حرکت دهيد تا دنده‌ها سبک يا سنگين شوند.

آينه‌هاي جانبي و حتي آينه وسط مي‌توانند ديد مناسبي را در اختيارتان قرار دهند، پس نياز نيست در ترافيک نگران حرکت دادن يک خودرو با طول چهارمتر و 75سانتي‌متر، و عرض 9/1 متري باشيد. البته به دليل هوشمند بودن گيرباکس براي جلوگيري از آسيب ديدن مبدل گشتاور و ديگر قطعات اين مجموعه، اگر در حالت دستي با ورود به محدود قرمز دور موتور هنوز دنده را سبک نکرده باشيد، آنگاه گيرباکس اين کار را خودش انجام خواهد داد. در طول مسير فرمان بسيار دقيق عمل کرد و با افزايش سرعت از حساسيت آن کاسته مي‌شد. با ورود به پيچ‌هاي جاده منتهي به لواسان وقت آن بود تا ميزان چسبندگي اين چهار چرخ کره‌اي را بررسي کنيم.
به دليل وزن بالاي خودروهاي شاسي بلند و مرکز ثقل وزني آن‌ها که در ارتفاع بيشتري از سطح زمين قرار دارد، انتظار واقعا زيادي از چنين خودروهايي نمي‌توان داشت و اين در شرايطي بود که زاويه پيچ‌ها نيز بسيار تنگ بود و مسير با شيب رو به پايين. با اين حال رکستون به دليل چهارچرخ محرک بودن دائمي AWD از پايداري خوبي برخوردار بود و هر چند حس اعتماد به نفس پيچيدن با يک لندکروزر را نداشت اما نمي‌توان آن را نامتعادل خواند. با گذر از منطقه شهري وارد مسير آفرود شديم تا ببينيم اين کره‌اي درشت اندام چند مرده حلاج است؟

مانور در رودخانه و تپه

سيستم تعليق رکستون شامل طبق A شکل با فنر لول، به همراه ميل تعادل در هر دو محور است؛ که در همان ابتداي ورود به مسير ناهموار نشان داد ضربه‌ها را به خوبي کنترل مي‌کند. سيستم تعليق جلو از نوع تعليق مستقل دوبل جناغي و عقب از نوع مولتي لينک است. در قدم اول وارد آب رودخانه شديم، با حرکت در

آفرود رکستون مناسب برای سفر
Scroll to top